ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Starby CI:1 (1692-1785) sid 151  (läst 873 gånger)

2010-09-02, 21:45
läst 873 gånger

Utloggad Viveca Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 20:32
    • Visa profil
Finns det någon som kan tyda vad det står om Truls Lavessons död i Starby den 26 augusti 1777? Riksarkivet/Svar, Födelse- och dopböcker 1692 - 1785, sid. 151.

2010-09-03, 16:10
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Här kommer en halvmesyr till tolkning:
aug d 26 kl 7 om aftonen bef--gts Truls Lafasson ifrån Starby wara --pad ur en ---- på åen på så sätt at nedandelen af kroppen låg i --ken och ofvandelen i åbredden med ansigtet i dyen och uptogs aldeles död. Begrofs den 1ste september åhr 77
Hoppas någon mer klarsynt kan ta ut resterade krumelurer.
Hälsar Mats

2010-09-03, 16:26
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Viveca!
 
Jag tyder notisen såhär:
 
Aug: d: 26. kl: 7. om aftonen
befants Truls Lagasson
ifrån Starby wara stu-
pad ur en eka på åen,
på så sätt, at nedande-
len af kroppen låg i E-
kan och ofwandelen på
åbrädden med ansigtet
i dyen och uptogs alde-
les död. Begrofs den
1sta Septemb: [...] Åhr gl:.
 
Även om det inte nämns i dödsnotisen bör det ha tillsatts en utredning av häradsrätten eftersom alla mystiska dödsfall måste utredas enligt lag. Jag har själv en ana som hittades död i sin säng morgonen efter en byfest 1759, och det var en lång utredning med vittnesmål och beskrivningar av mannens personlighet osv. I Truls Lavessons fall handlar det om Södra Åsbo häradsrätts arkiv, och utredningen bör finnas i domböckerna vid urtima ting, antingen i den separata volymen (bunten) AIb:2 (1769-1792) eller inbundna i domböckerna för det aktuella året, i detta fall volymerna AIa:40 (sommartinget 1777) eller AIa:41 (hösttinget 1777).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-03, 19:45
Svar #3

Utloggad Viveca Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 20:32
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen, Mats och Markus! Ja, det var ju mystiska omständigheter som han dog under... misstänkte det när jag försökte tyda texten.
Är det Landsarkivet i Lund man skall kontakta om man vill veta mer om en eventuell utredning kring dödsfallet?

2010-09-03, 20:34
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Det stämmer, Södra Åsbo häradsrätts arkiv förvaras på Landsarkivet i Lund, så det är de du ska kontakta. Utredningarna brukar ligga/vara inskrivna kronologiskt, så man får leta efter en utredning vid ett urtima ting vid Södra Åsbo häradsrätt mellan den 26 augusti och 1 september 1777.
 
Jag vet inte hur långt bort från Lund du bor, men jag tänkte åka dit inom de närmaste veckorna, jag kan ju se om jag hittar utredningen? Vet att landsarkivet tyvärr tar en hel del betalt, och även om de letar men inte hittar någon utredning så tar de betalt 120 kronor per påbörjad kvart.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna