ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kallinge  (läst 1933 gånger)

1999-11-07, 21:45
läst 1933 gånger

Richard Minogue

Johan Markusson kom 1688 till Stenkyrka, Gotland med hustrun Elsa Kiällsdotter och fyra barn. Johan var då klockare och skolmästare för Stenkyrka och Tingstäde till hans död 1720. I dödsboken skrivs ålder då kan man räkna en approximativ födelseår.  
 
Johan Markusson 1636-1720  
h. Elsa Kiällsdotter 1638-1692  
s. Markus 1669-1725  
Kirstin ?  
Greta ?  
en till ?  
 
Jag undrar om Johan Markusson rekryterades till Gotland och vilket rese möjligheter fanns. Fanns handelstraffik mellan Gotland och Blekinge ?  
 
Är också intresserade om andra har sett spår om Johan Markusson och familjen.  
 
Hälsningar  
Richard Minogue

1999-12-12, 16:39
Svar #1

Peter Sandblom

Tingstäde.
Söker efter Stina Cajsa Andersdotter f. 1800 28/1 vid Trädgårds i Tingstäde, gift 2:a 1834 5/6 med Erik Stenberg f. Eriksson f. 1804 6/4 vid Stenfluge i Bro. Kan inte hitta dom efter 1840 i husf. vid Trädgårds i Tingstäde. Hälsningar Peter Sandblom.

1999-12-25, 11:21
Svar #2

Björn-Åke Petersson

Förbindelser mellan Blekinge och Gotland
 
Jag har svårt att tänka mig att klockaren kom från Blekinge inga av för eller efternamnen andas Blekinge. Den vanliga vägen att ta sig till Gotland var väl per båt från Öland vilket var den kortaste sträckan
Jag tror Du får göra en efterlysning i Småland eller på Öland
Kallinge är ingen socken utan från början
en kvarn som blev ett bruk 1849 som nu utvecklats till ett samhälle 6 km norr om Ronneby
 
Björn-Åke Petersson
Kallinge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna