ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skabersjö CI:1 (1688-1813) Sid 244  (läst 710 gånger)

2012-01-11, 21:24
läst 710 gånger

Utloggad Mia Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 18:52
    • Visa profil
Jeg har et læseproblem: hvad er moderens navn?
 
Boels far hed Anders Pehrsson - ellers har jeg ualmindeligt svært ved at læse noget og vil derfor være taknemmelig med læsehjælp og tydning af stort set hvad som helst i dette opslag!
 
Kilde: Malmöhus, Skabersjö, Födde 1688-1813, Sida 244, Bild 250 på ancestry.se.
 


2012-01-12, 16:42
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Mia!
 
Jag tyder notisen såhär:
 
d. 13 et 14 Födde åboens i Tiustorp Anders Pehrsson och des hust:
twänne barn, Sonen, som i dopet blef nämd ?? och dott-
ren, som blef kallad Boel. Susceptrices hust: Ingar Pehr
Lars frå Wärby, och hust: Maria Bengt Nils frå Bara, Test.:
Krögaren Jöns Pehrsson i Quisle, dräng Ola Larsson i Tiust:
hust: Sissa Nils Kiäls frå Wärby och hust: Marna Rasmus
i Tiustorp.
 
Hustrun är alltså inte nämnd vid namn, ett vanligt öde i Skabersjö kyrkobok 1688-. Tyvärr lyckas jag inte tyda sonens namn, men vilket år och datum gäller födseln?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-01-12, 17:26
Svar #2

Utloggad Mia Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 18:52
    • Visa profil
Tusind tak! Det var en stor hjælp med tydningen af den øvrige tekst! Jeg var ikke opmærksom på, der var en tvilling.
 
Dåbet var d 14. februar 1786. Denne dag blev Boel født, og så vidt jeg forstår, blev hun døbt samme dag.
 
Mvh Mia

2012-01-12, 17:30
Svar #3

Utloggad Mia Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 18:52
    • Visa profil
PS: Jeg så lige på navnene på de nærmeste slægtninge, idet jeg tænkte, der muligvis kan være et navneopkald efter Boels bror. Hendes ældste søn hed Jöns. Jeg spekulerer på, om det mon også var det navn, hendes tvillingbror havde? Med lidt god vilje kunne der måske godt stå dette?
M.

2012-01-12, 20:14
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej igen Mia!
 
Jag tolkar det som att de båda tvillingarna föddes på var sin sida om midnatt (13 et 14), så att sonen föddes den 13 februari och dottern Boel den 14 februari. Jag letade fram dopet i AD Onlines material, och där kan man tydligt se att prästen först har skrivit att tvillingpojkens namn var Nils, men detta har han strukit över och ersatt med Jöns (så din gissning stämmer alltså). Kanske prästen bara hörde fel vid själva dopet, och skrev in fel namn i kyrkoboken.
 
Det står ju inte heller rakt ut i notisen vilket datum de båda tvillingarna döptes, men jag tolkar det också som att dopet skedde så fort de båda var födda, alltså den 14 februari.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-01-13, 11:13
Svar #5

Utloggad Mia Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 18:52
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Endnu en gang tusind tak for din store hjælp. Dejligt at få klarhed over nogle spørgsmål. Jeg er meget taknemmelig for, du brugte tid og energi på dette!
 
mvh Mia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna