ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simris CI:5 (1833-1846)  (läst 868 gånger)

2006-08-01, 20:48
läst 868 gånger

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
En av mina anmödrar - Maja Elisabeth Hallberg återfanns tydligen död ute på marken i Järrestad (eller Simris) vid en ålder av 50 år.
En lång anteckning finns i dödboken i Simris år 1843: GID 1698.3.40400, men det är lite svårt att läsa prästens anteckningar, framförallt lite längre ner på sidan.
Är det någon duktig läsare som kan uttyda det som skrivits?
Tack på förhand!

2006-08-02, 06:10
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria

2006-08-03, 16:16
Svar #2

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Det jag tycker mej kunna utläsa av det första stycket är att hon begravdes den 19 mars (hustru till korpral Ola Roos, Simris nr 25) och att det skett en besiktning över henne som utförts eftersom hon funnits död på marken den 10 mars vid Jerrestads verkstäder här i Simris.
Besiktningen utfördes av domare Falk i Hammanhög som beslutat att den döda bör begravas.
 
Andra stycket handlar om att även professor Bergkvist hade gjort en resolution att det inte fanns hinder för begravning.
 
Svårare är att läsa slutstyckena.
Det är franförallt här jag skulle behöva hjälp att tolka innehållet:
 
* Enligt upppgift fanns Roos hustru död den 10 mars 1841 på Jerrestad mark liggande. Roos själv berättade för min fader? att hon dagen ngt fort levat???
Det var besynnerligt att jag inte fanns ovetande om resolutionen. Roos - begravning vilken i min - - nedlades i en låga uti ett skåp i min - - för underskrifter av begravningen som skedde den 19 mars 1841

2006-08-05, 22:42
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det var inte alldeles tydligt, men jag gör ett försök till läsning där jag tror att det väsentliga kommer fram:
 
Den 19de Begrofs Afskedade Soldat Corporalen  
O. Roos på N:o 25 Cimbris hustru Maria L...
Hallberg sedan besiktning öfver henne, som fun-
nits död ute på marken den 10de i innevarande  
månad vid Jerrestad Verkstäder här i Cimbris ...
KronoLänsmannen i Jerrestad Härad [???] jäm-
te gode man i Cimbris, hvilken besiktning blifvit
understäld Domaren Herr Häradshöfdingen Falk i  
Hammenhög; som (gifvit bifall [överstruket]) ansett  
nämnde döda böra begrafvas.
 
Likså skref Herr KronoBefanningsman J. A[?].  
Bergklint [???] bifogade i sitt bref Bemältes[?]  
Resolution, att Han[?] Bergklint emot hennes [???]
hustruns begrafning hade intet hinder att anmäla.
 
Enligt uppgift fanns Roos hustru död den 10de Mars 1841 på Jerrestads mark  
liggande. Roos sielf berättade {??] nu sades att hon för dagen ngt fort  
lefvat.
 
Det var rätt besynnerligt, att jag icke fann ofvan nämnda
Resolution. Roos hustrus begrafning hvilken i omskrifning(??)
senare nedlades i en låda uti ett skåp i min kammare kort
för verkrtälligheten af begrafningen som skedde den 19de [Mars]
1841.  
 
En del detaljer är både svårlästa och svårbegripliga, men det väsentliga måste vara:
1. Länsmannen och en ortsbo utförde en yttre besiktning av kroppen. Detta skedde för att utesluta brott, mord eller självmord.
2. Slutsatsen av besiktningen var, att inget brott begåtts. Det fanns en naturlig dödsorsak, eller i varje fall inget som tydde på motsatsen.
3. Länsmannen rapporterade detta till Häradshövding Falk, som fattade beslutet att tillåta begravning.  
4. Kronobefallningsman Bergklint skrev ut beslutet i en Resolution, som skickades till kyrkoherden.
5. Begravningen förrättas.
6. När kyrkoherden skall skriva in allt detta i dödboken finner han, att han tappat bort sin kopia av Resolutionen. För att förklara, varför han inte citerar den direkt, lämnar han förklaringen om lådan i skåpet.
 
Slutsats: Det var inget mystiskt med dödsfallet.
 
Per Thorsell.

2006-08-06, 15:13
Svar #4

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Tack Per för detta!
Ett tag satte jag hennes död i samband med att hennes styvfar Sven Runström blev mördad i Simrishamn 1820.
Men det var som sagt 21 år tidigare och inget tyder på att det fanns en seriemördare i Simrishamnstrakten.
Hur Sven blev mördad har jag förresten inte lyckats hitta. (Stod som dödsdorsak i dödboken)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna