ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simris AI:9 (1856-1862)  (läst 626 gånger)

2007-01-03, 16:42
läst 626 gånger

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Jag har svårt att tyda anteckningen i hfl.
Står det att (Krook) undergått ??? för fylleri i kyrka, enl Km beslut d 10/8 57?
 

2007-01-03, 21:07
Svar #1

Eva Leksell

Mitt förslag:
Undergått ensk. [= enskild] skrift för fylleri i kyrka, af [K.m. - kanske förkortning för komminister eller dylikt] absolf. [absolverad = fått syndernas förlåtelse] d. [...].

2007-01-03, 22:10
Svar #2

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Tack Eva
Det väcker onekligen en del frågor hur det hela har gått till. Körde de med alkotester i vapenhuset på den tiden?  
Det skulle nog bli många enskilda skriftemål nuförtiden om man tänker på glöggdoften i kyrkan på julnattsmässan.

2007-01-04, 09:04
Svar #3

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
En annan mer sannolik förklaring skulle vara att det rör sig om ett syftningfel.
Alltså att skriftemålet ägde rum i kyrkan, inte fylleriet.
Känns något mer rimligt.

2007-01-04, 09:31
Svar #4

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
att vanligt fylleri på stan skulle föranleda enskild skriftning med efterföljande absolvering låter i mina öron konstigt. Med tanke på hur det gick till på säväl marknader som skördegillen m.m. borde våra kyrkböcker (också) vara fulla av dylika anteckningar. För att inte glömma kyrksupen.
Jag tror han helt enkelt varit riktigt full i kyrkan. Inte lite påverkad utan rejält drucken. Då behövs ju inga alkotester precis.
mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna