ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rya EI:2 (1815-1863)  (läst 808 gånger)

2004-02-10, 12:24
läst 808 gånger

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda denna notering från Dödboken E:3 Rya år 1820?

Denna är skriven med en mer driven handstil jämfört med övriga notering vilket gör den extra svår för mig att tyda! Att det handlar om undantagsmannen Christen Andersson i Esborrarp kan jag se. Och att han dog den 1 augusti samt begravdes den 11 ejusdem, 65 år gammal. Men vad står det där emellan?
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-02-10, 13:58
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Lite knepigt:
Aug 1 dog Undantagsmannen uti Esborrarp Christen Andersson. dödssättet bestod deruti at han eftermiddagen först intog arsenik för at dermed tro sig kunna bota en honom åkommen Colique och en stark begärelse för bränwin; detta dödssätt blef för domstolen tilkännagifwet och som dommaren äwen ansåg honom icke med vilja hafwa afhänt sig lifvet, så blef tillåtit at honom christeligen begrafva hwilket skedde d. 11 ejusdem i hans åld 65

2004-02-10, 19:41
Svar #2

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Jösses vilken historia! Stackars man...
 
Som vanligt stort tack för hjälpen. Det är nu oräkneliga gånger som du har bistått mig med läshjälp. Synd bara att vi, mig veterligt, inte har några gemensamma socknar så att jag kunde ge något tillbaka. Det är riktigt lärande att, efter att ha fått ditt svar, försöka att stava igenom hela texten en gång till för att se vad jag missat de första gångerna!
 
Med varma hälsningar
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna