ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riseberga CI:6 (1841-1852)  (läst 562 gånger)

2014-04-06, 16:46
läst 562 gånger

Utloggad Christian Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:58
    • Visa profil
Hej! I en födelsebok hittade jag ett brev som ett barns moder skrivit till prästen för att få som det verkar döpa sitt barn kostnadsfritt. Jag har nedtecknat min tolkning av texten och undrar om den stämmer:
 
Högvördige prost  
 
Som jag nu är i ett dåligt och uselt tillstånd i avseende att jag har fött till världen ett litet gossebarn vars fader är Karl Blom som inte på minsta sätt vill draga omsorg för att detta vårt barn kan få kristen dom så nödgas jag att skriva och beder härigenom ödmjukast om högvördige prosten vill vara så god och låta vårt lilla som är oskyldigt kommit till världen men så kristendom och bliven med kristlig församling om barnets namn och när det avfört given denna min upplysning och jag beder allra ödmjukast om största bästa försorg för att jag tog mig den dristighet att skriva till högvördige prosten om en sådan sak men jag nödgades då till ty jag var ur stånd att få någon till att gå till prosten till allas sak att barnets far borde utgjort denna hövlighet då inget hinder vore i vägen utan blott en liknöjdhet och mycket att gå dit till.  
 
Sjöledens hus 17 juni 1850 Bengta Jönsdotter
 
 
Bör nämnas att Karl Blom och Bengta Jönsdotter var samboende sedan ca sju år tillbaka och de fick sammanlagt åtta oäkta barn födda mellan 1833 och 1850. Karl Blom var gift sedan 1822 men träffade antagligen Bengta vid Ljungbyhed på ett regementsmöte i början av 1833. Hans lagliga fru dog 1852.

2014-04-06, 20:23
Svar #1

Utloggad Christian Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:58
    • Visa profil
Riseberga födda 1841-1851 bild 296 av 357.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna