ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reslöv husförhörslängd  (läst 544 gånger)

2006-12-26, 22:44
läst 544 gånger

Utloggad Anders Löfdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 08:31
    • Visa profil
GID:1332.73.40800
 
Längst ner på höger sida har prästen skrivit om Jöns men jag kan inte läsa allt som skrivits vore mycket tacksam om någon kunde tyda ut vad där står.
 
Tack på förhand
 
Anders Växjö

2006-12-27, 18:37
Svar #1

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Fest 2. Paschat[?]: begrofs Rusthållaren Jöns Jepsson i Sebbarp, som varit tillika Reslöfs Kyrkwärd de innemot 50 åhr. Han var född i Sebbarp d 23 aug 1735. warit gift 1sta gången med Ola Sjunnes dotter Maria i Åkarp, och med henne haft flera barn af hka 3 döttrar lefwa efter honom, efter[?] den hustruns död gifte han sig 2dra gången med Anders Anders Stjufdotter Kjerstina Olsdotter af Södra Reslöf med hken han haft 1 son och 3ne döttrar som [?=liksom?] deras Moder efterlefwa honom. Har warit sjuk 3ne veckors[?] tid, död d 11 april i Sebbarp, sedan han lefwat ärligt och wäl i 72 åhr och 8 månader.
 
I marginalen står det att han dog av ålderdom.
 
Några frågetecken kvarstår, men jag hoppas att detta givit något mera än vad du redan uttytt.
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2006-12-27, 19:20
Svar #2

Utloggad Anders Löfdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 08:31
    • Visa profil
Hej Hans
 
Ja, detta fyllde dom luckor jag hade.
 
Tack för att du tog dej tid till detta.
 
Anders Växjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna