ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart flyttar Håkan Olson Kjellgren?  (läst 821 gånger)

2014-10-26, 22:28
läst 821 gånger

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Den övre bilden är från Ravlunda B:3 (1862-1894) sid 29, AID v100862.b19.s29
Den undre bilden är från Ravlunda AI:13 (1866-1871) sid 70, AID v100853.b75.s70
 
Jag går bet på vad prästen har kluddat dit men det finns många rader med anteckningar på samma sida i hfl som kan användas för jämförelse men de hjälpte dock inte mig.  
 

2014-10-26, 23:38
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej Morgan,
Han flyttar med säkerhet till Carlstad Län, ung det samma som Värmland, om vi tänker landskap. Sedan blir det lite svårare när platsen skall identifieras, mitt förslag är läsningen Skattjärr dvs om vi kikar i Rosenbergs lexikon skulle kunna vara det samma som Skattkärr i Fogelvik sn.
många hälsningar
LarsO

2014-10-27, 00:53
Svar #2

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Tack Lars-Olof. Jo, Carlstad Län tolkade jag det som också men undvek att skriva det för att inte påverka andras tolkning.  Att prästen sen skulle använda ett bynamn i detta fall föll mig aldrig in. Det har jag bara sett sålänge flytt skett inom ett och samma pastorat. Jag har letat förgäves efter något församlingsnamn som åtminstone någorlunda påminde om vad prästen skrivit där. Hur som helst - jag har nu gått igenom inflyttningslängden för Östra Fågelvik för åren 1869 och 1870 och även läst igenom sidorna för Skattkärr i de två hfl som spänner över åren 1866-1875 men Håkan lyser med sin frånvaro där. Jag vet att han 1873 lever och arbetar i Oslo, gifter sig, får sina barn och lever resten av sitt liv där. Det är en intressant ana för mig eftersom han inte direkt levde ett exemplariskt liv så att försöka lista ut var han befann sig och vad han gjorde åren 1869-1873 hade varit spännande. Av en tillfällighet råkar han vara son till den Hanna Nilsdotter som refereras till i en tråd i detta forum några rader högre upp från 2008. Alltid kul att se att andra personer forskar på samma anor. Tack igen för din hjälp. Jag får grubbla vidare på vart karln tog vägen och vad han hade för sig.

2014-10-27, 20:59
Svar #3

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej igen,
 
men du såg att det var en annan person Olsson från Ravlunda i Skattkärr?
En släkting, som kanske kan bjuda på något spår.
hälsningar
LarsO

2014-10-27, 23:04
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej igen morgan,
la du märke till att hans bror bagaren Olof Olsson f 1841 23/8 i Ravlunda bodde i Skattkärr vid den här tiden? Min tolkning blir väl då att han tog ut flyttningsbetyg från Ravlunda för att bege sig till brodern i Värmland 1869, men kanske bara rundade honom för att sedan åka vidare till Norge?
Hälsningar larso

2014-10-28, 04:36
Svar #5

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Tack Lars-Olof. Jag har inte följt upp hans syskon ännu men det låter som en mycket trolig hypotes. Om du tittar på sidan i hfl som jag refererade till så består halva sidan i anteckningskolumnen av diverse anmärkningar på flyttbevis för Håkan. Av det jag kan tolka av den textmassan så verkar han inte ha varit så noga med att sköta sina attester och jag får intrycket av att prästen är hjärtligt trött på honom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna