ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tillförlitligt är FamilySearch?  (läst 2310 gånger)

2002-03-11, 22:39
läst 2310 gånger

Utloggad staffan andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2014-12-09, 15:17
    • Visa profil
På FamilySearch hittar jag min (förmodade) släkting:
 
Gertrud Svenson Lundberg född 17 sep 1828 i Bostorp, Fridlefstad med föräldrarna Sven och Maria Håkanson Lundberg.
 
Samtidigt har den flitige Christian Andersson försett mig med följande uppgift:
 
Fridlevstad CI:4 13/14
1828 17 sept föddes och den 21 Ejus döptes Torparen Sven Håkanssons och Hustru Maria Håkensdotters ifrån Bostorp Dotter Nom Gertrud. Hon bars till dopet af hustru Anna Peters i Östra Rödeby. Wittnen woro Drängen Peter Nilsson ibidem och pigan Ingelöf Håkensdotter ifrån Bostorp. Modern 30 år gammal.
 
Kan det vara två olika personer det rör sig om?
 
 
Staffan Andersson

2002-03-11, 23:19
Svar #1

Eva Cumner

Hej Staffan!
 
I Fridlevstads födelsebok står det så som Christian meddelat dig. Det finns en Gertrud till som föds samma dag, dotter till Johannes Olsson, även han på Bostorp, men ingen av dem kallas i födelseboken för Lundberg. Namnet Lundberg kan familjen kanske ha skaffat sig senare i livet. Man bör alltid iaktta en viss försiktighet med uppgifterna i de register som finns på Familysearch och kolla alltid källorna själv.  
 
Mvh/ Eva

2002-03-13, 01:35
Svar #2

Utloggad staffan andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2014-12-09, 15:17
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Tack för ditt svar.
Jag är inte helt säker på om du menar att det kan ha funnits två Getrud med föräldrar Sven och Maria i Bostorp födda på samma dag. Det låter väl osannolikt.
Så här ser posterna ut:
 
1Individual Record  FamilySearch? Vital Records Index
Sweden
Gertrud    
 Sex: F
Event(s):    
 Birth: 17 Sep 1828  Place:  
 Christening: 21 Sep 1828  Place: Fridlevstad, Blekinge, Sweden
 
Parents:    
  Father: Sven HAKENSSON
  Mother: Maria HAKENSDR
 
Source Information:    
  Batch Number: C405573
  Source Dates: 1766 - 1835
  Film or Fiche Number: 86120
  Collection Details: Fridlevstad; Svenska Kyrkan
 
 
2.Individual Record  FamilySearch? International Genealogical Index v4.02
Sweden
Select record to download - (50 maximum)
 
Gertrude SVENSON LUNDBERG
Sex:  F
Event(s):
Birth:  17 Sep 1828
Bostorp, Fridlefstad, Blekinge, Sweden
Parents:
Father:  Sven HAKANSON LUNDBERG
Mother:  Maria HAKANSON LUNDBERG
Source Information:
Film Number: 184739
 
Borde väl vara samma?
 
Jag har för övrigt hittat andra Svensson Lundberg och Håkansson Lundberg i ifrån Bostorp men har ännu inte fått något grepp på om de är besläktade.
 
Mvh
Staffan Andersson

2002-03-13, 09:03
Svar #3

Eva Cumner

Hej Staffan!
 
Jag menar att det är samma person det rör sig om, den andra Gertrud född samma dag i Bostorp heter Johannesdotter i efternamn. Det händer att flera personer lägger in uppgifter om samma personer i Family Search och den andra posten du hittat kan vara inlämnad av någon som känner till att familjen av någon anledning ändrat namn senare i livet. Jag har emellanåt då jag sökt i registret hittat ett tiotal poster om samma person, inlämnade av olika personer. Tyvärr finns det ingen annan källa angiven i de posterna du hittat än filmnumret där uppgifterna är hittade och de uppgifterna är hämtade från två olika filmer.
 
Mvh/ Eva

2002-04-05, 10:55
Svar #4

Utloggad Irene Ehmer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 08:40
    • Visa profil
Söker uppgifter om min mors farmor f1875-1926 och hennes make fornforskare G.M Blomqvist f1953-1932

2002-04-05, 11:18
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Har du verkligen hamnat under rätt rubrik nu..? Dessutom kanske du har ett namn m.m. på kvinnan..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna