ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Osby, Vad hette fadern? GID1453.29.22600  (läst 1113 gånger)

2006-03-06, 19:58
läst 1113 gånger

Stefan Schornack

Kan någon läsa efternamnet på fadern till Jöns Andersson i födelseboken?
 

 
Jag får texten fram til faddrarna så här:
Samma dag döptes Åboens Anders ... och hustru Arna Swensdoters Son jöns, som föddes i Västra Karlhult de 16 Jan och bars til dopet af Hanna Jönsdoter, Bengt Swenssons hustru i Håhult? Faddrar war ......
 
Har stirrat mig blind på Anders efternamn. Tacksam om någon kan tyda.
 
Hälsningar
 
/stefan

2006-03-06, 20:25
Svar #1

Utloggad Staffan Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2008-02-06, 20:01
    • Visa profil
Hej Stefan
Jag är inte jättebra på att läsa texten men en gissning kan jag komma med.
Jönsson, vad tror du om detta.
Om man tittar på första bokstaven liknar den första bokstaven i Jöns
mvh Staffan

2006-03-06, 22:15
Svar #2

Janne Svensson

Jag skulle vilja ha det till Jonsson, tittar ni på rad fyra så står det Anna Jönsdoter. Pricken i rad ett tillhör J:et.
mvh
Janne

2006-03-07, 19:39
Svar #3

Utloggad Kurt Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2011-07-23, 17:50
    • Visa profil
GID 1193.42.27200 Bosarp Födsel 1749-1806
Jag önskar hjälp att läsa vad som står om nr14
Margaretas födelse och dop
           Kurt

2006-03-07, 22:14
Svar #4

Stefan Schornack

Jönsson eller Jonsson, alltså? Jo, tredje bokstaven kan väl till nöds vara ett n. Krumeluren över texten verkar vara ett mellanting mellan en prick över j och en dubbelprick över o. O-et har jag inte sett så öppet förut på sidorna. J-et, däremot, verkar numera ganska klart. Röstar nog för Jönsson i alla fall. Synd att Hfl inte finns; får väl söka efter boupteckning, hoppas på närmsta husförhör eller något.
 
Tack för hjälpen!
 
/stefan

2006-03-08, 09:00
Svar #5

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Ett öppet o har du på samma rad i både döptes och Åboens, snett under Jonsson står det Jöns. Det är bara att jämföra bokstäverna, sätter en slant på Jannes version.

2006-03-08, 19:22
Svar #6

Stefan Schornack

Jepp.
 
Tack Janne. Och Stig-Ove som slutligen övertygade mig. Och Staffan, som tydligen kom tvåa i omröstningen.
 
/stefan

2006-03-08, 19:56
Svar #7

Utloggad Staffan Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2008-02-06, 20:01
    • Visa profil
Hej igen
Det är inte lätt att alltid komma tvåa.  
Men mig har de inte övertygat pga att jag har väldigt ofta märkt att namn går i arv som tex Jöns Andersson en av hans söner får namnet Anders och en av Anders söner i sin tur får namnet Jöns.
Därför tror jag mer på Jönsson.
Och präster är också bara människor och de skrev väldigt ofta fel, precis som alla vi andra.
Vad som är rätt eller fel här vet jag inte.
Kanske Jönsson eller Jonsson?
Du ska nog inte slå bort Jönsson i alla fall förrän du är säker.
Mvh Staffan

2006-03-08, 21:29
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag instämmer i Staffans resonemang om namngivningen, man får försöka hitta fler födslar i familjen och jämföra stavningen, även hur det stavas i hf om sådan finns, men i texten ovan så kan jag inte få det till annat än Jonsson.  
Vänligen
Stig-Ove

2006-03-08, 22:22
Svar #9

Stefan Schornack

Verkar bli en följetång,det här.
 
Ättlingarna heter Jöns Andersson *1755, sedan Sven Jönsson *1797, med en bror Jöns Jönsson. Så kommer Elna Svensdotter med två söner Nils och Sven och sju döttrar därtill. Att en av döttrarna sedan gifter sig med en Jöns Jönsson hör förmodligen inte hit. Jönsson eller Jonsson, alltså. Plötsligt lutar det det åt ö. Fast det enklaste vore ju att byta till engelskt tangentbord!
 
 
/stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna