ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Osby död 1766  (läst 703 gånger)

2011-07-02, 10:29
läst 703 gånger

Utloggad Ann-Sofie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2012-12-30, 21:54
    • Visa profil
Hej  
Kan någon hjälpa mig med Inger Jönsdotters dödnotering, Osby C:3 s 357, 1766-12-17 Nr 29. Jag har kommit en bit på väg men får inte ihop det.
Dom post Natal och feria IV Nat el 28 Dec Begrofs (på Loshult kyrkog) gifta hustrun Ingjer Jönsdotter från Hamsarp. Hon var född i Småland Giötheryd Sokn och Kylhult år 1737. fadern Jöns, modern Elna. Kom för 16 år sedan hit til Sokn at tjena. Detta år 1766 trädde hon i äktenskap med sin nu efterlefande man Rusthållaren och Enklingen Jeppe Jeppsson. hon war i fruktsamt tilstånd, och såsom fostrets ställning war swår, kunde icke ........ ... hjelpa, icke heller blef til mig, S. F. S. någon underrättelse om tilståndet aflämna förr, än fjerde dygnet sedan födelse-........ hade börjat. Runt fjärde dygnet förmådde jag, at .. .... efter en ... jord-gömma i ... .. ... ... ....., hade en kringstrykande tiggare-qvinna ....... ....., ...... och fördrifvit fostret .......... d 17 Decemb och natten deruppå afsomnade hon 29 år gammal.
Tacksam om någon är bättre på texttydning än jag
 
Mvh
Ann-Sofie Andersson

2011-07-02, 11:44
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
... qwinnsperson
... födslosmärtan
... få bud efter en jordgumma men innan hon ankom,
... grufweligen ???, wridit rundt? och sönderrifwit  
... som dock icke kunnat det utföra?. Ändtel. skildes fostret ifrån henne.
Försöker Mats

2011-07-02, 12:42
Svar #2

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Jag tolkar så här:
 
...granneqwinnorne...
 
...aflämnad förr, än sjette dygnet sedan födslo-smärtan hade börjat. Ändtel. sjunde dygnet förmådde jag, at de sände efter en öfwad jord-gumma men innan hon ankom...
 
...grufweligen handterat, wridit armen(?) och sönderrifwit fostret; men dock icke kunnat det uthxxx. Ändtel. skildes fostret ifrå henn d. 17 Decemb.
 
En riktigt otäck skildring, oavsett hur man tolkar textens detaljer.
 
O.A.

2011-07-02, 12:59
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Ja, det är en intressant notis - inte minst med tanke på att barnmorskeyrket (jordgummorna) i år firar sitt 300-årsjubileum. Tiggarkvinnan platsar egentligen väl in i sammanhanget även om det tydligen gick illa denna gången, ty jordemor skulle med hjälp av besvärjelser, magi och böner betvinga de onda makternas inflytande över det nya livet. Tiggare och kringvandrade av resandefolket var ofta bättre på sådant än de bofasta.  
Hälsar Mats

2011-07-02, 13:03
Svar #4

Utloggad Ann-Sofie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2012-12-30, 21:54
    • Visa profil
Tack Mats och Ola, det här var en av alla dessa hemska förlossningar man hittar i dödböckerna
 
Mvh
Ann-sofie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna