ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glasblåsare Gustav Dahlqvist f 1811 i Värmland  (läst 1056 gånger)

2004-07-24, 15:34
läst 1056 gånger

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
[size=0]Söker denna person.Jag vet inte var glasbruken i Halland fanns/finns så detta är ett halmstrå.Det står i husför. Stavnäs vid Sölje Glasbruk att modern Kerstin Persdr vistas hos son bosatt i Halland.Alla tips mottages tacksamt.
Mvh Lennart[/size]

2004-07-26, 10:03
Svar #1

Utloggad Mats Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 19:51
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Har du föräldrarna till Kerstin Persdotter.Hon skall enligt husförhörslängderna vara född i Gestad,Dalsland.Har inte hittat henne där.Vet du något.Jag stammar från Olof och Kerstins dotter Kajsa Maja Dahlqvist född 1798.
 
Med vänlig hälsning
Mats

2004-07-30, 21:14
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
[size=0]Hej Mats
Jag har inte kollat här i Halland sen i helgen och trodde då när ingen svarat på söndag kväll att det här var en meningslös förfrågan,ingen i Halland kunde väl känna till Värmlandska glasblåsare.Men så var det inte,du kanske inte bor ellar forskar i Halland men läste mitt inlägg ändå.
Nej,jag har inte ägnat Kerstin Persdotter och eller Olof Dahlqvist någon större möda,vissa försök har jag gjort, men kommer inte längre än till Liljendal.Olof hette ju Nilsson och var kommen från Grums och var född enl.Hfl 1788.Jag har försökt backa honom men han är inflyttad från Dal, och inga ut eller inflyttningslängder finns att kolla i.Ev.kom han från Gestad eller något glasbruk i Dalsland till Liljendal med hustru Kerstin Persdr.Med henne är det tvärstopp,jag vet inte var jag skall söka, om det finns kyrkböcker där Gestad finns med.
Trodde att det skulle gå att finna hennes son i Halland(om det var där hon vistades) och via hennes ev. dödsruna få mera upplysningar.
Din Kajsa Maja var väl gift med en spiksmed Jon Björn född i Lysvik 1798?
Min ana var Anna-Lisa född 1814 som var gift med Johannes Hjerpe född 1814.
Hur har det gått för dig?Har du kollat alla Olof och Kerstins ättlingar?
Jag har bara några anteckningar om de andra barnen.
 
Mvh Lennart[/size]

2004-08-02, 10:14
Svar #3

Utloggad Mats Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 19:51
    • Visa profil
Lennart!
Tack för svaret,jag sitter på mitt arbete.Har f.nv. inte någon internetuppkoppling i hemmet.Kajsa Maja var gift flera gånger.I hennes giftermål med Simon Ehrl,glasblåsare från Böhmen,är min mmfm Fredrika född.Fredrika kallades Björn då moder gifter om dig med Jon Björn.
Jag har inte tänkt på att Olof Nilsson Dahlqvist kan komma från Dalsland utan utgått från att han är från Grums.
Jag skall ta fram alla uppgifter som jag har om släkten när jag kommer hem.Återkommer snarast.
 
Mvh
Mats i Sundsvall

2004-08-03, 10:19
Svar #4

Utloggad Mats Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 19:51
    • Visa profil
Lennart!
Jag har en del uppgifter om de efterkommande till Kerstin och Olof.Maila din postadress till mig,så sänder jag ett brev med dessa till dig.
Jag se gärna att du sänder mig dina resultat efter Anna Lisa Dahlqvist.Adress får du med brevet.
 
Mvh
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna