ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odarslöv födelsebok 1765  (läst 626 gånger)

2010-07-19, 09:20
läst 626 gånger

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej
Vill någon vara snäll att hjälpa mig med denna text.
En födelse som jag hittade i AD 1765 Odarslöv.
Tack på förhand
Sommarhälsningar
Anita

2010-07-19, 10:17
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:44
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Det var väldigt kluddig handstil, och jag är inte helt säker på om jag lyckats tyda alla namn rätt, men såhär tyder jag det:
 
d 18 föddes Jöns Jönson och Xtnades d 19 Pater Jöns Mïckelson i Öst: Odars:
Mater Lusse Bengts, Suscep: Mallena Lars Åkas. Test: Mickel
Jörran:; w Par Mickelson.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-07-19, 12:16
Svar #2

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej Markus
 
Tack för hjälpen den hade jag nytta av, men nu undrar jag
om du möjligtvis vet var jag skall kunna finna honom
mellan 1765 och fram till 1787 då han enligt AD Igelösa C:1 bild 110
 gifte sig med Gunnela Brun. Husförhören i
Odarslöv börjar inte förrän 1803.Jag vet därför inte när han blev
klockare i Igelösa och då hade han öven bytat efernamn till Löfdahl
när gjorde han detta och varför?.
Tacksam om du kunde ge mig ett tips var jag skall leta.
Mvh
Anita

2010-07-19, 12:57
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:44
    • Visa profil
Hej igen Anita!
 
Det verkar som att Jöns Löfdahl gifter sig med en företrädares dotter; den tidigare klockaren i Igelösa och Odarslöv hette Christopher Brun (död 23 maj 1787 i Igelösa, 69 år gammal). I mantalslängden 1787 (daterad 17 november 1786) bodde han på Igelösa Nr 26 i Igelösa socken tillsammans med sin hustru (de anges vara gl, gamla, alltså över 65 år), men redan i mantalslängden 1788 (daterad 9 november 1787) bebos gården av klockaren Jöns Löfdahl med hustru.
 
Genom detta kan vi alltså konstatera att Jöns Löfdahl måste ha tillträtt som klockare mellan den 23 maj och 9 november 1787; han verkar alltså även ha konserverat klockarebostället, eftersom han gifte sig med den gamle klockarens dotter. Församlingen fick en ny klockare, klockaredottern fick en make och försörjning, klockaren fick en inkomst = alla var nöjda och glada.  När han gifter sig med Gertrud står det i vigselboken att första lysningen skedde 19 p. Trin:, alltså nittonde söndagen efter Trefaldighet - denna dag inföll år 1787 den 14 oktober, så redan vid det laget var Jöns Löfdahl alltså klockare i församlingarna.
 
Jag har själv forskat en hel del kring skånska klockare (min B-uppsats handlade om just detta ämne), och en intressant ingång till handlingar om klockare finns i Klockaremål i Lunds domkapitels arkiv. Det finns ett register till dessa mål, men för Igelösa och Odarslövs församlingar finns det tyvärr en lucka mellan 1758 och 1848. Sistnämnda år nämns dock en klockare Löfdahl tillsammans med en Lars Nilsson i Lunds domkapitels arkiv, serie FIIe, volym 65, nr 12 (handlingar 1848-1849). Vet du när Jöns Löfdahl avlider? Det kan ju röra sig om din Jöns som 83 år gammal skriver kontrakt med Lars Nilsson att han ska få överta Jöns' klockaresyssla i Igelösa och Odarslöv. Jag vet även att Lunds domkapitels protokoll för 1780-talet innehåller personregister, kanske du kan hitta Jöns Löfdahl där, och se när och varför han tillträdde som klockare?
 
Att Jöns' bytte namn till Löfdahl kan ha att göra med hans födelseort, Odarslöv (Odarslöf). Han måste dock ha lagt sig till med detta namn ganska ung, för om han var född 1765 så var han ju bara tjugotvå när han blev klockare. Det var nog såklart finare att heta Löfdahl än Jönsson, när man gifte sig med klockaren Bruns dotter.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-07-19, 13:51
Svar #4

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej Markus
 
Tack så jättemycket för all denna information. Ni är helt
fantastiska med att hjälpa till. Detta hade jag ju aldrig
själv kommit fram till.
Jag vill också tala om att Jöns dog den 14/7 1847.
Så det kan kanske stämma med uppgiften jag fick av dig.
Tack än en gång och en skön sommar.Jag är själv född i Igelösa
så det är särskilt intressant för mig.
Mvh
Anita

2010-07-19, 16:32
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:44
    • Visa profil
Hej igen!
 
Då är det nog bara som så att i klockarehandlingen från 1848 står det antagligen ungefär Lars Nilsson vill nu bli klockare i den avlidne Jöns Löfdahls ställe (jag har märkt att även avlidna klockare som nämns i handlingarna finns sökbara i registret). Det är bara kul att hjälpa till; jag har själv någon enstaka ana i Igelösa, men det är alldeles i början av 1700-talet, och därefter flyttade de därifrån. Däremot har jag en del avlägsna släktingar mot slutet av 1800-talet som flyttade dit från Skeglinge och Borlunda. Du får ha en skön sommar, kanske får jag möjlighet att hjälpa till igen om det dyker upp nya problem.  
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-07-19, 17:15
Svar #6

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Tack för all hjälp Markus
och jag återkommer om det blir mera problem.
Sommahälsningar
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna