Hej igen Anita!
Det verkar som att Jöns Löfdahl gifter sig med en företrädares dotter; den tidigare klockaren i Igelösa och Odarslöv hette Christopher Brun (död 23 maj 1787 i Igelösa, 69 år gammal). I mantalslängden 1787 (daterad 17 november 1786) bodde han på Igelösa Nr 26 i Igelösa socken tillsammans med sin hustru (de anges vara gl, gamla, alltså över 65 år), men redan i mantalslängden 1788 (daterad 9 november 1787) bebos gården av klockaren Jöns Löfdahl med hustru.
Genom detta kan vi alltså konstatera att Jöns Löfdahl måste ha tillträtt som klockare mellan den 23 maj och 9 november 1787; han verkar alltså även ha konserverat klockarebostället, eftersom han gifte sig med den gamle klockarens dotter. Församlingen fick en ny klockare, klockaredottern fick en make och försörjning, klockaren fick en inkomst = alla var nöjda och glada. När han gifter sig med Gertrud står det i vigselboken att första lysningen skedde 19 p. Trin:, alltså nittonde söndagen efter Trefaldighet - denna dag inföll år 1787 den 14 oktober, så redan vid det laget var Jöns Löfdahl alltså klockare i församlingarna.
Jag har själv forskat en hel del kring skånska klockare (min B-uppsats handlade om just detta ämne), och en intressant ingång till handlingar om klockare finns i Klockaremål i Lunds domkapitels arkiv. Det finns ett register till dessa mål, men för Igelösa och Odarslövs församlingar finns det tyvärr en lucka mellan 1758 och 1848. Sistnämnda år nämns dock en klockare Löfdahl tillsammans med en Lars Nilsson i Lunds domkapitels arkiv, serie FIIe, volym 65, nr 12 (handlingar 1848-1849). Vet du när Jöns Löfdahl avlider? Det kan ju röra sig om din Jöns som 83 år gammal skriver kontrakt med Lars Nilsson att han ska få överta Jöns' klockaresyssla i Igelösa och Odarslöv. Jag vet även att Lunds domkapitels protokoll för 1780-talet innehåller personregister, kanske du kan hitta Jöns Löfdahl där, och se när och varför han tillträdde som klockare?
Att Jöns' bytte namn till Löfdahl kan ha att göra med hans födelseort, Odarslöv (Odarslöf). Han måste dock ha lagt sig till med detta namn ganska ung, för om han var född 1765 så var han ju bara tjugotvå när han blev klockare. Det var nog såklart finare att heta Löfdahl än Jönsson, när man gifte sig med klockaren Bruns dotter.
Mvh, Markus