ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frisken John B Johnsson  (läst 565 gånger)

2005-01-13, 18:44
läst 565 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
1871 kom de första nybyggarna till Palmyra Township, Renville County, Minnesota. Andreas Jönsson från Kollen i Landa, hans 6 vuxna barn och några barnbarn. I sällskapet fanns också John B Johnsson, also called Frisken, som strax därefter gifte sig med Malena Andreasdotter. Frisken var född 27 sept 1845. Man tror att han också var hallänning, men det kan vara fel. Smeknamnet låter soldat- eller rotebåtsmansnamn, jag har försökt på de olika Friskman och Friskström och Frisklund som fanns i de socknar för vilka Landsarkivet i Göteborg har mikrofilm, men det är ju bara norra delarna av landskapet. Tänk vad roligt det vore om någon kände igen och kunde ge en ledtråd! Han är den ende av hallänningarna som grundade Svedlanda kyrka som jag inte har koll på.

2005-08-26, 17:27
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Frisken visade sig till slut. Konstigt ibland, man tycker man har gått igenom alla böcker på längden och tvären, och börjar om, och plötsligt finns det där, det man inte lyckats se förut.
 
Han hette Johan Bernt Johansson, född på Norvära 5 i Värö, äldste son till Johannes Svensson f 1822 och Johanna Berntsdotter f 1826.
 
Han var sjöman, och bodde på Vändelsö sista åren innan han emigrerade 20 jan 1869.
 
Varför han kallades Frisken får jag nog aldrig veta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna