ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Årrhane, Dagsås sn i Halland, Öströö och Ottersjö herrgård.  (läst 978 gånger)

2000-01-17, 17:20
läst 978 gånger

Kaj Edman

Erik Årrhane var farbror till Anders Årrhane, som egentligen är den efterlyste. Denne man var gift med Agneta Leijonram och de bodde i Locknevi i Tjust härad i Småland. 1686 skilde de sig och Anders försvann från Småland. Jag tror att han kan ha flyttat till sin farbror Erik, som ägde två herresäten i Dagsås sn, nämligen Öströö och Ottersjö. Elgenstierna påstår att Anders levde 1690 men var död 1698, men anger inte var han dog.Jag försöker nu få hjälp med att undersöka, om Anders verkligen har flyttat till sin farbror och om han dog hos honom.
Det finns en annan osäker ledtråd till Anders Årrhanes eventuella dödsort, nämligen hemmanet Lahall i Värö sn Halland. Det kan ha ägts av någon medlem av familjen Memsen. Claus Memsen lär ha varit gift med Britta Årrhane (en tidigare okänd dotter till Anders Årrhane och Agneta  Leijonram  och i så fall deras äldsta dotter). Deras giftermål ägde rum 1690 enligt Värö sn vigselbok.
Insänt av Kaj Edman, Mörbylånga kommun.

2003-01-18, 13:42
Svar #1

Jonas Hök

Orrhane-Orrhöna, Årrhane
Jag läser i Elgenstjerna att Karin Knutsdotter Orrhöna (sondotter till Gullbrand Olofsson) adlad Orrhane, varit gift med länsman Johan Torsson-Hök, som levde 1646-1715. Vet någon något om denna kvinna?
Ättens kvinnliga medlemmar kallades stundom Orrhöna?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna