ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Rörum, husförhörslängd 1757-65  (läst 1576 gånger)

2013-03-03, 00:32
läst 1576 gånger

Utloggad Thomas Sidenbladh

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-04-11, 15:13
    • Visa profil

Kan någon läsa ut vad som står efter namnet Petter Ahlgren? Jag ser bara början född wid ....
När det gäller rubriken, står det Supakrogen?

2013-03-03, 08:39
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4724
  • Senast inloggad: 2025-04-24, 09:05
    • Visa profil
Nej så skoj var det nog inte. Ser i stället ut som Frälsekrogen. Jag tror han var född (som Per Åkesson) vid Skuddarp (Skudderup).
Mats

2013-03-03, 12:38
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5106
  • Senast inloggad: 2025-04-29, 15:57
    • Visa profil
Jag instämmer med Mats gällande namnet på bostadsorten, det ser ut att stå Frälsekrogen. Dock får jag det till att han var född wid Kyndersmäßo 1723, alltså runt Kyndelsmässodagen, i början av februari (notera att ju datum står utskrivna för de andra familjemedlemmarna).

Notiserna till höger är ju också intressanta, men jag har svårt att läsa dem helt. Den första får jag till Mindre Seminant el:r Torpåre[?] med utsäde. En  är tydligen ett finare ord för åkerbrukare eller spannmålsproducent, så om han var torpare med utsäde stämmer det ju bra med att han var en mindre seminant.

För sonen Johan Peter står det Kan sina B?? och åtskilliga mindre frågor, men jag blir inte klok på vad ordet kan vara. Det bör dock ha med katekesen att göra.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-03, 15:09
Svar #3

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack Mats och Markus!
Petter Ahlgren var först betjänt hos välborne herr Anders Stjernklo-Lilljenberg på Ågerup. Efter ett giftermål på Ågerup hösten 1752 med Anna Catharina Reinert så blev Petter krögare med sin arbetsgivares välsignelse. Så Frälsekrogen stämmer utmärkt. Det var väl något hus i närheten av herrgården. Uppenbarligen odlade han en bit jord också.
Värre är det med födelseorten. Den 14 augusti 1723 föddes en Pär Månsson i Norra Skuddarp, men det stämmer ju inte med Kyndelsmäss. Vid sin död i november 1775 angavs han vara 56 år 2 månader, vilket pekar på september 1719. Det är svårt att få ihop det hela.
Anders Lilljenberg ärvde gården av sin farbror våren 1752 och flyttade dit. Om han hade Petter i sin tjänst då så kan denne vara född någonstans runt Bolmen. Anders var född på Toftenäs i Bolmsö socken.
Är det djärvt att gissa att anteckningen om sonen Kan sina B.... syftar på trosbekännelserna?
Än en gång tack för hjälpen!
Thomas

2013-03-03, 16:22
Svar #4

• Anbytare **
    • Visa profil
Förlåt!
Pär Åkesson i Stora Skuddarp skall det vara förstås!
Thomas

2013-03-03, 16:40
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5106
  • Senast inloggad: 2025-04-29, 15:57
    • Visa profil
Jag har nu kliat mig i huvudet i en timme, men lyckas tyvärr inte tyda vissa ord i notiserna till höger. Här kommer en lite tydligare bild av aktuell sida, kanske någon med skarpare ögon kan se vad som står?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-03, 17:44
Svar #6

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Klarar inte heller att läsa ordet vid sonen, men kan i alla fall avföra Per Åkesson född 1723 i Stora Skuddarp, han är inte identisk med Petter Ahlgren.  

Per Åkesson tillhör min släkt (faktiskt min raka agnatiska släkt, tillhörande YDNA haplogrupp I1-L22) och han gifte sig 1757 2/7 i N Rörum med sin kusin Hanna Jönsdotter, efter att ha fått Kungl. Majts tillstånd (dat. Stockholm 1756 18/12).
http://dna.scangen.se/index.php?show=tree&lang=sv&person_id=226

2013-03-03, 19:35
Svar #7

Lotta Nordin

• Gäst
Jag tror att det står Kan sina Bordläxor. Enligt SAOB så är det bordsböner det är frågan om. Han var ju inte så gammal pojken, så han hade väl inte börjat läsa katekesen och lite svårare saker.  

Det står nog inte heller torpåre, utan tårpare. Det är ringen över a-et som hamnat lite på sniskan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna