ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elsa von Braun, en av """"Kattekäringarna"""" i Lindome, 1950-tal  (läst 1054 gånger)

2002-05-26, 20:38
läst 1054 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I ett hus vid Fageredsvägen, ovanför Flabäck, i Lindome socken - men nära sockengränsen till Kållered - levde två kvinnor som kallades Kattekäringarna, då de bl a utmärkte sig för att ha en mängd katter. Den ena hette Elsa von Braun. Hon dog troligen under 1950-talet. Levde endast några dagar, efter att ha övertalats att flytta till ett ålderdomshem; Vilket är okänt för mig.  
Den andra kvinnan Elisabeth Ohlsson levde själv kvar i huset. I G-T 8/2 1960 kunde man läsa att 76-åriga f d sömmerskan Elisabeth Ohlsson från Lindome hade hittats död i sitt ruckel till bostad under fruktansvärda omständigheter.
Hon bör alltså ha registrerats död någon tid innan den 8/2 1960 och var född omkring 1884. (Jämför under Sveriges Dödbok nedan).
Känner någon till dessa båda kvinnors ursprung, eller kan tipsa mig om hur jag kan finna detta?
Min förhoppning är att ingen skall ta anstöt av att jag återberättar och även använder öknamnet Kattekäringarna - det namn de båda särlingarna fick av ortsbefolkningen.
(Uppgifterna ovan är hämtade från Kållered hembygdsförenings årsskrift.)
Vänligen,
Olle Elm

2007-01-07, 12:44
Svar #1

Britt Andreasson

Min familj (Olle Andreasson) bodde närmaste granne med Kattetanterna som vi kallde dem. De hade ett stort antal katter. Min far hjälpte dem att hämta vatten mm eftersom Elisabeth inte längre kunde gå ut och som tack fick vi gamla kläder till mig som då var barn. Jag var 9 år och min bror var 18 år, när Elisabeth dog under hemska omständigheter och jag såg själv när deras gamla hus brändes ned efter hennes död.

2007-01-07, 21:02
Svar #2

Marianne Magnusson

KANSKE detta är rätt ??
 
Braun, Elsa Matilda
 
Gastorp 3:12, Lindome
 
Död 8/8 1953.
 
Kyrkobokförd i Lindome, Lindome kn (Hallands län, Halland).
 
Född 14/2 1873 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Lindome, Mölndals kn (Västra Götalands län, Halland)
 
Födelseförsamling i källan:
Göteborgs Domkyrkoförsaml. (Göteborgs och Bohus län)
 
--------------------------------------------
 
Ohlsson, Anna Elisabeth
 
Gastorp 3:12, Lindome
 
Död 6/2 1960.
 
Kyrkobokförd i Lindome, Lindome kn (Hallands län, Halland).
 
Född 31/1 1882 i Göteborgs Kristine (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Lindome, Mölndals kn (Västra Götalands län, Halland)
 
Födelseförsamling i källan:
Göteborgs Kristine (Göteborgs och Bohus län)

2007-01-07, 21:55
Svar #3

Britt Andreasson

Ortsbefolkningen kunde berätta att Elsa von Braun ursprungligen kom från Stockholm. Som vuxen flyttade hon till Göteborg och sökte där en tjänarinna. Elisabeth fick platsen. Då de inte trivdes i stan, flyttade de ut på landet. dvs Flabäck.

2007-01-08, 17:10
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Britt och Marianne för inläggen!  
Nu finns underlag att följa upp.
Särskilt intressant Britt att läsa om Dina personliga minnen.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2020-12-27, 12:38
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Marianne har helt riktiga uppgifter ovan. Inget von.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna