ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Matteröd födelsebok 1773-1827  (läst 1181 gånger)

2002-01-05, 11:33
läst 1181 gånger

Catharina Olsson

Hej
 
Vad står det i denna födelsenotis för Hans Person. Det var svårt att läsa framför allt på slutet av notisen.  
 
Tacksam för hjälp
Catharina Olsson
 

2002-01-05, 12:34
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Catharina! Jag ger ett förslag:
 
Februarii d: 22de föddes tjenste drängens Pehr Anderssons och dess hustrus Pehrnilla Christiansdotters gossebarn, som den 28de hujus blef döpt och kallad =, Husmannen Jöns Pehrssons hustru Lisabeth [från] Kågeröds Sockn hölt det vid dopet. M:f: hemmansåboen Nils Månsson från Ekehuset - [oklart...] socken, drgn Pehr Christiansson f: samma ställen och Sven Christiansson ibd: drängen Pehr Andersson f: Kågeröd - Q:f pigor Hanna Pehrsdotter - Anna och Hanna Christiansdöttrar. Modern 25 [år].
 
Märkligt nog får jag ingen rätsida på sockennamnet. Kanske ska det vara Ottarp, med strecket bortglömt över t:na, men å andra sidan ser det ut som att sluta på -orp och inte -arp. Har funderat på möjliga förkortningar av socknar i närheten utan att komma på något bra. Har också tänkt på Åstorp, men det är varken en egen socken eller brukar stavas med O. Första bokstaven behöver inte vara ett O för den delen.
 
Vilken kyrkbok är det och vilket år gäller det?

2002-01-05, 12:59
Svar #2

Catharina Olsson

Jag hittade denna notis i födelseboken för Ekeby socken 1830 (Skåne).

2002-01-05, 14:16
Svar #3

Göran Fredriksson

Det ska nog vara Ottarp, för det finns en gård som heter Ekehuset där.

2002-01-05, 18:20
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Skulle tro att det står Ekehuset-Oltorp med punkt efter Oltorp.  Socken tror jag hör till dräng. Oltorp heter väl idag heter Olstorp? Ligger i Malmöhus län liksom Ekeby. Är dock inte riktigt säker på att det står Ekehuset, men vad skulle det eljest vara?

2002-01-08, 16:53
Svar #5

Catharina Olsson

Tack för hjälpen...
 
/Nybörjaren

2002-01-11, 22:38
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Socken tillhör definitivt inte dräng, eftersom det kommer ett kommatecken (-streck) direkt efter ordet (sockn). Och det är inte heller någon punkt efter sockennamnet, bara lite smuts.
 
Vad skulle f ö en sockendräng vara? En dräng anställd av socknen är den rimligaste betydelsen, men det brukar inte förekomma.
Ulf Berggren

2002-01-11, 23:03
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
En dräng som tjänade ute på socknen. Har  tidigare stött på ordet socknemannen.

2002-01-11, 23:18
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
P.S
Är det någon som vet om Oltorp varit egen socken?

2002-01-11, 23:56
Svar #9

Lars T Larsson

Bengt-Göran Nilsson!
Här föreligger uppenbarligen en missuppfattning. Sockenman, som du nämner, är helt enkelt liktydigt med en inom socknen fast bosatt man, vanligen en bonde, som ägde att föra talan vid sockenstämman. Ordet har alltså inget att göra med att tjäna på socknen.    
 
Socken i kombination med olika hantverk, t ex sockenskomakare och sockenskräddare, var yrkesmän som städslades av socknen med länsstyrelsens godkännande att utföra vissa nödvändiga hantverk inom socknen.  
 
Ordet sockendräng, som du lanserar, har jag aldrig påträffat och om så vore fallet att ordet verkligen skulle existera så saknar det i vart fall analogi med sockenman och sockenskräddare, som har sina givna innebörder, medan innebörden av ordet sockendräng är helt oklart.

2002-01-12, 00:13
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Varken Oltorp eller Olstorp är eller har varit namn på någon socken såvitt jag vet..

2002-01-12, 01:07
Svar #11

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ottarp ligger bra till geografiskt, en knapp mil från Ekeby och en dryg mil från Kågeröd.

2002-01-12, 13:15
Svar #12

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om socken tillhör namnet framför bör det i så fall vara Ottarp trots att det ser ut att stå torp och streck fattas över tt. Ottarp var väl egen socken?

2002-01-12, 14:03
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Japp, Ottarp är egen församling och några sockendrängar har jag aldrig hört talas om. Vad jag kan se avslutades diskussionen med Göran Fredrikssons inlägg lördag den 5 jan 2002 kl. 14.16.

2002-01-12, 14:20
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag skulle tolka de omdiskuterade orden till Ekshuset i Oltorps sockn. Platsen i Ottarp heter enligt Svenska ortnamn i dag Ekshus, vilket gör en läsning Ekshuset troligare än Ekehuset. Den omtalade punkten efter sockennamnet bör vara ett genitiv-s (jfr Kågeröds tidigare i texten) och Oltorp är förstås en misskrivning för Ottorp (det horisontella strecket som ändrar ett l till ett t är missat, jfr dotters tidigare i texten). Formen Ottorp är en variant av Ottarp (efterleden -arp har sitt ursprung i -torp så det är helt följdriktigt). Och sist i sockn finns ett horisontellt streck, som väl snarast fungerar som ett komma eller en punkt, som Ulf påpekar. Visserligen är s:et i sockn något egendomligt till formen, men möjligen har en del av bokstaven (en släng nedanför raden) försvunnit på resan från originalsidan till kopian som återges här. Liksom Anders Berg och andra har jag aldrig hört talas om några sockendrängar och den rent sakliga lösningen till gåtan gav alltså Göran Fredriksson redan för en vecka sedan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna