ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Donald Johnson,krigsflygare  (läst 665 gånger)

2006-05-30, 07:33
läst 665 gånger

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har tidningsklipp från 2:a världskriget. Det ska ha funnits en artikel i någon Hallandstidning om Donald Johnson som var en av de få som återvände från flygningarna över Rumänien. Han är son till Johan Algot Johansson f. 1876 i Årstad. Donald lever fortfarande,90 år, i U.S.A.Han skulle bli väldigt glad om han kunde få en kopia på artikeln.
Mvh
Gerti Stenberg

2006-06-04, 14:31
Svar #1

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Gerti!
Jag antar att Donald Johnson var med i 8th United States Army Air Force, 2nd Air Division, 389th Bomber Group som bombade oljefälten i Ploesti, Rumänien och att han var ombord på den B24 Liberator som tämligen hårdhänt nödlandades i Halmstad runt den 20 juni 1944. Jag har inte exakt datum men kan ta reda på det, och detaljerna kring landningen.
En Ralph I Leslie har till ovannämnda Air Divisions Memorial Library donerat anteckningar kring denna nödlandning förda av Lieutenant Veto A Iavecchia.  
Se http://www.2ndair.org.uk/archives/389bgcat.html
Det borde vara möjligt att, med den information du nu har, gå in och kolla Hallandspostens arkiv för detta datum, alternativt ta kontakt med dem och be dem skicka en kopia av artikeln. För jag misstänker att det var Hallandsposten som skrev.
 
Det finns också uppgifter om detta i en bok av Rolph Wegmann och Bo Widfeldt som heter Nödlandning Sverige: utländska nödlandningar i Sverige 1939-1945 (Air Historic Research, Nässjö, 1991)
Jag har begärt att få in information om nödlandningen i Halmstad från en person som har boken i sin ägo. Återkommer.
 
MVH
JK

2006-06-04, 17:46
Svar #2

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Hej!
Tack! Vi hörs via e-mejl.
Mvh
Gerti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna