ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmö Caroli och S:t Pauli, Gid: 1308.5.25400 och 1312.98.28300  (läst 430 gånger)

2006-02-14, 23:05
läst 430 gånger

Christer Wiberg

Hej,
 
Ola Andersson var min farmors far och bodde i Malmö. Jag undrar om någon kan hjälpa mig att tyda några anteckningar som finns i Husförhör resp. Dödbok. Husförhörsanteckningen gäller något som jag tyder till att han varnas för dryckenskap och våldsamhet. Dödsboksanteckningen gäller en olycka där han fastnat med kläderna i en maskin? han var hamnarbetare
Husförhör GID 1308.5.25400
Dödsbok GID 1312.98.28300
 


2006-02-15, 17:56
Svar #1

Utloggad Björn Johnsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2013-11-13, 00:08
    • Visa profil
Christer.
 
Jag tolkar anteckningarna på följade sätt:
 
Kyrkoherden vidtalas innan Andersson antecknas till nattvardsgång _ varnad för dryckenskap och våldsamhet  
 
Afled ombord å ”Hjalmar” derigenom att han, enl. Kapten A. Anderssons bref af d. 9/11 1892, fastnat med kläderna i axeln af maskinen, hvarvid ena armen afslitits, begrofs under vanliga ceremonier.
Tillhör dödsfallet No 437.
 
Alltså gäller anteckningen dödfallet inunder gällande Sjömannen Sven Jakobsson. Man har felaktigt skrivit anteckningen på fel rad.
 
Ola Andersson dog av lunginflammation.
 
Mvh
Björn

2006-02-15, 20:30
Svar #2

Christer Wiberg

Tack så mycket för hjälpen!  
 
Hemsk olycka.
 
Mvh/Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna