ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmö Caroli inflyttning 1804  (läst 1208 gånger)

2008-09-25, 17:52
läst 1208 gånger

Utloggad Peter Möllerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2008-11-09, 20:11
    • Visa profil
Hej!
Jag hittade detta bland inflyttning till Caroli.
 
Det jag kan läsa är följande:
Drängen Nils Andersson af - -  
- - - - - - - - -
med pigan Ingri Pehrsdotter - -
-, och då jag - - - något
-, - - - - -
- rekomenderad till - - -
vigsel, - till - med guds nåd - -
-! Malmö den 29:e nov 1804
- Skytte

 
Tacksam för all hjälp
Peter Möllerberg

2008-09-25, 20:03
Svar #1

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Peter,
 
Osäker på ett par saker, men här är huvuddelen:
 
Drängen Nils Andersson af Swenska[???] församlingen säger sig wara sinnad ingå ägta förbund med Pigan Ingri Larsdotter wid härwarande Kyrka, och då jag härwid icke känner något hinder, warder han hos wederbörande Herr Pastor Recommenderad till behörig lysning och wigsel, med en tillönskan af Guds nåd och välsignelse! Malmö den 29de Nov: 1804. Jöran _ibert[?] Skytte
 
Kan inte hitta någon Svensk församling i M-län, bara Svensköp och Svenstorp. Undrar vad som menas. Kanske någon annan vet?
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2008-09-25, 21:37
Svar #2

Utloggad Peter Möllerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2008-11-09, 20:11
    • Visa profil
Tack Hans!
 
Jag förstod att det rörde sig om en vigsel, men fick inte ihop allt. Undrar vad den lappen gjorde i inflyttningsboken?
 
Du tror inte att det står Ingri Persdotter istället eller är det ett önsketänkande från min sida?
 

 
Nils Andersson och Ingri Persdotter är två av mina anor, de gifte sig 1804-12-09. Och i husförhöret från Caroli 1813-1818, No 29. Står hans födelseort som Malmö. Men jag tror inte att han är född i Malmö. Hittar ingen Nils som passar in runt hans födelse år.
 
Var det vanligt man ljög om födelseorten eller förteg den? Hur bra koll hade prästerna på den tiden?
 
Tack än en gång för hjälpen
Peter Möllerberg
 
Ps. frågorna är retoriska men ni får gärna svara på dem  
 
(Meddelandet ändrat av mollerberg den 25 september, 2008)

2008-09-25, 23:43
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Peter och Hans!
 
Ingri Persdotter ska det vara. Med Svenska församlingen menas antagligen Malmö S:t Petri, till skillnad från Malmö Caroli som var den Tyska församlingen. Det står wid härwarande Tyska om Ingri (alltså inte kyrka).

2008-09-26, 09:12
Svar #4

Utloggad Peter Möllerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2008-11-09, 20:11
    • Visa profil
Tack Anders.
 
Jag var inte säker tyckte först att det stod Persdotter men sedan när Hans läste Larsdotter så tyckte jag att det mycket väl kunde vara så. Det är lätt att läsa ut vad man tror att det står.
 
Och sen när andra läser så kommer det fram andra saker och plötsligt så ser man vad det står och förstår inte varför det var svårt att läsa från början .
 
Intressant med de olika församlingarna inget jag visste om att Caroli var tyska församlingen och Petri svenska. Får försöka läsa lite mer om de olika församlingarna.
 
Pastorn hette nog Jöran Libert Skytte och står sedan som kyrkoherde.
 
Hittar fortfarande inte någon liten Nils som föds i Malmö runt de aktuella årtalet 1773-12-12 som kan passa. Funderar fortfarande lite över om det kunde finnas fördelar med att uppge Malmö som födelseort, socialt eller annat. En förklaring är såklart att man har ett förflutet som man inte vill uppge. Kontrollerade prästerna de uppgifter som man uppgav?
 
Tack både Anders och Hans
//Peter

2008-09-26, 18:52
Svar #5

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Peter och Anders,
 
Naturligtvis står det Persdotter  och Tyska! Ursäkta slarvet. Snällt av dig, Anders, att rätta till det. Ibland blir man ju tveksam till att hjälpa till när man själv inte är 100% säker, eftersom när någon svarat på en förfrågan uppfattar man ofta ärendet som avklarat när man skummar rubrikerna på Anbytarforum.
 
Lycka till med jakten, Peter!
Hans Rosenlund

2008-09-26, 20:10
Svar #6

Utloggad Peter Möllerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2008-11-09, 20:11
    • Visa profil
Hans, jag är bara tacksam till din insats du löste det mesta. Jag tror aldrig man kan bli hundra procent säker på läsa sådan här skrift. Finns alltid ord eller bokstäver som är tveksamma.
 
Som jag sa innan så läser man ibland det till vad man vill där ska stå.
 
Det är klart att du kanske har en poäng i att folk inte tittar för att de redan tror att frågan är besvarad. Men för min del så hellre göra som du och våga, med risk för att ett eller annat ord rättas till av någon annan.
 
mvh
//Peter

2008-12-08, 19:32
Svar #7

Utloggad Annelee Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-08-06, 12:29
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått fram kavartersnamn när jag släktforskat.
Skulle gärna vilja ha adresser till dessa kvarter.
Köpt Malmökarta 1890, men där står bara kvartersnamnen.
Letat på internet, Malmö Stad osv osv
När jag var i Malmö sist så frågade jag på Stadsarkivet, de sa att det stod i Förhörsboken efter kvarteret.
Men jag hittade inget???
 
Skulle gärna vilja åka runt nästa gång jag kommer till Malmö och ev fotografera husen om de finns kvar.
Är det någon som kan hjälpa mig?
 
Kvarteren som jag skulle vilja ha adresser till är:
Håkan III   år 1926
39 Ö. Förstaden  år 1870
37 Ö. Förstaden  år 1870
122 Ö. Förstaden  år 1880
Thor VI   år 1907
25 S. Föstaden  år 1880
Svante V  år 1910
Svante XVI  år 1900
 
Tacksam för hjälp
MVH Annelee

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna