ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cecilia Törnros  (läst 1517 gånger)

1999-02-25, 21:35
läst 1517 gånger

Ida Enberg

Hej!
Jag söker efter Cecilia Törnros som föddes 1706 i Halmstad och dog i Stockholm. Hennes far hette Jöns Törnros men jag vet tyvärr inget mer??
Jag bor i Luleå så det är ganska svårt att släktforska i Halmstad så jag frågar nu er i Halland om ni vet nåt mer om hennes föräldrar och så vidare...
Hon var gift med organisten Anders Wåhlström född 1699-01-05 Sörby, Wästervåla, död 1770 i Sörby, Wästervåla.
Tack på förhand,
/Ida

1999-04-13, 11:27
Svar #1

Ulf Ärlebrand

Hej Ida!
Har svarat på annan plats om Anders Wåhlström, under Officerare. Wåhlström avled i Västland i Uppsala län det år du angivit.
 
Genom Love Jansson som är intresserad av Halmstads borgare har jag fått uppgifter om anders och hustrun Cecilia Törnroos. Jag citerar direkt ut Loves epost:
 
Cecilia Törneros kallas i Halmstads kyrkobok för Jönsdotter vilket bekräftar din uppgift att  
hennes far hette Jöns.
 
Här är vad jag funnit i mitt register:
 
Anders Andersson Walström var rektor vid trivilaskolan i Halmstad 1723. Han kallas så i  
kyroboken det året: skolemästare den 15 november 1723. Men vid giftet kallas han föravskedade tienaren den 3 juni.  
Han nämns inte bland rektorerna vid skolan i Halmstad som står i Skarstedts herdaminne.  
Där finns dock en lucka på 1720-talet.  
 
Den 3 juni 1723 gifter han sig med pigan Cecilia Törneros i Halmstad och den 5 november  
1723 föds dottern Helena, som avlider 12 november samma år. Hennes faddrar är:
Jonas Tullskrivares hustru Kerstin, Per Muremästares hustru Bengta, p. Sigrid  
Bengtsdotter, Mäster Henrik Rosin, Bagaren Mäster Brodde Trana och drängen Anders  
Andersson.
 
Båda var fadder till snickaren mäster Henrik Rosins dotter Anna Maria som döps den 1 maj  
samma år. Där står de som:
Pigan Sissela Jönsdotter Törneroos och Anders Anderson Walström.
 
Zackarias Törneros var tygvaktare i Halmstad och känd 1724-26, kanske var han bror? Han  
var gift med Christina Magdalena Eek före 1724 och hade tre döttrar:
Maria Greta f 26/4 1724, d 9/5 s.å., Anna Christina f 20/5 1725 och Maria Elisabeth f 13/6  
1726. Jag har inte funnit Zackarias i Lewenhaupt: Karl XII:s officerare.
 
Aliciæ Walström och Eric Cado, bläckslagare,  hade sonen Olof född 6 juni 1723 i  
Halmstad. Kanske är hon en syster?
 
Det fanns en adlig ätt med namnet Törneros, kanske en gren av denna?
 
Källa: Halmstad kyrkobok, den finns intagen mellan åren 1711-25 i Gamla Halmstads  
Årsbok.
 
Slut på citatet ur Loves epost.
 
Det kan inte råda något tvivel om att det är samma par som vi finner i Västland. Men varför skrives genomgående Wahlström! Har Anders senare verkligen bytt namn till Wåhlström?! Jag har själv inte studerat kyrkböckerna i Halmstad. Kan inte heller förklara ett ev namnbyte.
 
I Uppsala universitets matrikel (II:40) finns Andreas Wahlström, West. inskriven den 3 mars 1721, vilket passar bra med Västervåla som ju ligger i Västmanland. Vi hittar också en kandidat Andr. Vahlström som informator för Laurentius Frögelius Verm. den 1 april 1731 (II:219) och Andr. Wahlström som informator för Gustavus Baneer Baro den 11 april 1732 (II:218). En skolmästare måste duga som informator. Den 23 april 1765 inskrivs Andreas Wåhlström, Uplandus född 1744 i juni (III:119), möjligen Anders Wåhlströms son med reservation för födelseåret.
 
Jag är förbryllad, kanske finns det någon som känner till denna eller dessa Anders/Andreas Wahlström som kan hjälpa oss att reda ut problemet.

1999-04-14, 21:39
Svar #2

Ulf Ärlebrand

Ida,
Vidare om Cecilia Törnroos. Uppgifterna från Love löste inte vårt problem med Cecilias föräldrar. Såvitt jag kunnat finna används namnet Törnroos under 1600-talets slut och 1700-talets början uteslutande av ättlingar till Hans Göransson, se adliga ätten Törnrose i Elgenstierna. Ur denna krets har jag i alla fall funnit två föräldrakandidater.
 
Den ena är Johan Peterson Törnroos, adlad Törnrose, född 1678 och Anna Christina Bauman.
Deras första av Elgenstierna nämnda barn föddes dock 1712.
 
Den andra är kyrkoherden i Strängnäs stift Johannes J Törneros, f 1666, som är kusin till Johan, och hustrun Kristina Drosander (Stengnäs stifts herdaminne, K A Hagström, del 2, 1898). I herdaminnet nämns en son Johannes och en dotter utan namn, dock gift N N Gran.
 
Cecilia skulle kunna ha fötts av dessa makar, det är trots allt vanligt med okända/ej nämnda flickebarn i dessa sammanhang, men födelseorten Halmstad och namngivningen av barnen Wåhlström passar dåligt in.
 
Vi måste nog söka vår Jöns/Johan/Johannes Törnroos/Törneros på annat håll. Finns tips om detta?

1999-05-09, 13:46
Svar #3

Ida E

Tack så hemskt mycket för hjälpen Ulf! Det här var verkligen svårt. Enligt Kjell Rosengren så skulle Anders Wåhlström vara en organist i Snattrabodarna, Karlsholms bruk, Wästland. Han föddes 1699-01-05 Sörby, Wästervåla (troligen så kommer efternamnet från Wästervåla), han dog 1770 på samma plats. Enligt Kjell Rosengren så var Anders fru den här pigan(?) Cecilia Törnros som föddes 1706 Halmstad och dog i Stockholm. De hade sonen (orgelbyggaren) Carl Wåhlström som föddes 1736-03-14 i Snattrabodarna, Wästland.Anders föräldrar skulle (enligt Kjell Rosengren) ha varit Anders Larsson och Elisabet Larsdotter som bodde i Sågarbo, Färnebo socken, Wästmanland. De vigde sig 1693-09-30. Kjell har skrivit att Cecilias pappa hette Jöns Törnros men som du säger så kan det också vara Johan eller Johannes.
/ida

2001-01-10, 00:04
Svar #4

AnnMarie Lindbergh

Hej jag undrar om det finns någon som kommit vidare på Cecilia (Sissela)Törnros,jag söker hennes föräldrar och dess ursprung i första hand.Samt om någon vet var Cecilia dog?

2010-01-02, 16:54
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Den andra är kyrkoherden i Strängnäs stift Johannes J Törneros, f 1666, som är kusin till Johan, och hustrun Kristina Drosander (Stengnäs stifts herdaminne, K A Hagström, del 2, 1898). I herdaminnet nämns en son Johannes och en dotter utan namn, dock gift N N Gran.  
 
 
Dottern är troligen Anna Greta Törneroos,  gift 1730-09-04 i Julita (D)  med inspektor Jakob Gran.
 
Bouppteckning:
Anna Margaretha Törneroos, hustru  
Hemort: Prästtorp, Lista  
År: 1763  
Anhörig: Jacob Graan  
Arkiv: Västerrekarne häradsrätt (ULA/11722)  
Volym och nummer: F II:2, nr 255

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna