ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löddeköpinge (1827-1857) Bild 115/ sid 185  (läst 458 gånger)

2012-04-21, 14:09
läst 458 gånger

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej
Har 2 par som har gift sig i Löddeköpinge.
Står i AD: Löddeköpinge (1827-1857) Bild 115/ sid 185
och Bild 121/ sid 191.
Namnen är Elsa Elsbjörnsdotter/Christen Ifvarsson och
Hanna Esbjörnsdotter/ Pehr Svensson.  
Vad jag undrar är hur hittar jag vilken dag dom gifte sig
i vigselboken står det endast när det lyste första gången.
Jag har letat men ej kunnat finna datumen ör själva vigseln.
Tacksam för hjälp
Mvh
Anita

2012-04-21, 16:38
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Detta var verkligen mystiskt. Det står ju enligt AD Onlines indexering att det ska röra sig om en lysnings- och vigselbok för de aktuella åren, men som du säger får man ju bara veta det första lysningsdatumen för de båda paren, för Christen Ifvarsson och Elsa Esbjörnsdotter 15 mars 1840 och för Per Svensson och Hanna Esbjörnsdotter den 1 mars 1846.
 
Det finns även en annan volym som ska innehålla lysningar och vigslar för Löddeköpinge för ungefär samma period, 1830-45, i Borgeby EI:1, men inte heller där får man veta vigseldatumet. För säkerhets skull studerade jag den första volymen igen (CI:3), och upptäckte att prästen faktiskt har antecknat även vigseldatum i den volymen en gång i tiden, något han gjorde sista gången vid en vigsel den 31 januari 1838. Därefter slutar han anteckna vigseldatumet i samband med lysningarna, och börjar inte göra detta igen förrän år 1849, när lysnings- och vigselnotiserna skrivs in i spalter. Det verkar alltså som att man inte kommer kunna få reda på vigseldatumen för de båda paren du undrar över, utan endast vilka år det handlar om, 1840 och 1846.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna