ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lyngby AI:4 (1806-1813) Bild 15 / sid 22  (läst 664 gånger)

2011-04-30, 20:58
läst 664 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jag har svårt att tyda födelseorter och vart Måns Larsson och Karna Olsdotter har flyttat med sonen Lars född 1794. Parets födelseår saknas men jag kan kanske finna det om jag får hjälp med vart de flyttat.

2011-05-01, 11:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:00
    • Visa profil
Hej Solveig!
 
Jag tror att jag lyckats lösa en lien del av gåtan åtminstone, och det blev en del nya uppslag att undersöka. Måns Larssons födelseort anges till Espehus, medan Karna Larsdotter anges vara född i Påhult (Norr?). Båda dessa byar/gårdar ligger i Lyngbys annexgranne Genarps socken (även om det finns ett Påhult även i det närliggande Veberöd). Deras respektive födelseår är mycket riktigt inte utskrivna, men utifrån de uppgifter om ålder som ges för Måns vid varje husförhör verkar han ha varit född ca 1750-1752. Hustrun Karna ska enligt åldern då hon avlider vara född ca 1761 - hon dör femtio år gammal av vattusot 1811 21/5 i Lyngby, begravd 26/5 (jag hittar ingen bouppteckning efter henne i Bara häradsrätt, och inte heller efter maken).
 
Sonen Lars flyttade hemifrån redan i oktober 1809, då han flyttade till sidan 16 i samma husförhörslängd (AI:4) - detta stämmer inte riktigt, han flyttar till sidan 15. Änklingen Måns Larsson flyttar ensam till gården Grentinge (Gräntinge) Nr 7 i Genarps socken i maj 1812 (Genarp AI:4, s 25 och AI:5, s 288). Där står det också att han är född i Espehus, att han inflyttat från Lyngbyhus och är bräcklig. Han flyttar vidare till Damhus (också i Genarps socken) 1816.
 
Jag har gått igenom Genarps födelsebok under de aktuella åren utan att hitta några spår efter varken Måns i Espehus eller Karna i Påhult - det närmaste jag kommer är en Karna Larsdotter som föds 1761 13/12 i Genarps by, Genarp, som dotter till drängen Lars Andersson. Hon verkar dock inte vara rätt, för när krögaren Lars Andersson dör i Genarp står det i hans bouppteckning 1797 2/2 att hans dotter Karna är gift med en Anders Jacobsson i Gödelöv (Bara häradsrätt FIIa:32, nr 59). I Genarps husförhörslängd 1772 finns det en Lars Jespersson boende i Espehus, som verkar vara Måns' far (ingen son Måns angiven där dock, men han var antagligen tjänstedräng på någon annan gård vid det laget).
 
För säkerhets skull gick jag även igenom den detaljerade 1766 års mantalslängd för Genarps socken, och i Påhult bodde det året (sidan 904) en Ola Persson med hustru, samt barnen Hans (8 år), Anders (6 år), Nils (4 år), Elna (14 år), Karna (7 år) samt Boel (14 dagar gammal). Kanske är Ola Persson en styvfar till Karna. I samma mantalslängd finner man i Espehuset (sidan 913) Lars Jespersson med hustrun, som hade sonen Måns (10 år), dottern Bereta (7 år) och Kierstina (1 ½ år). Lars Jespersson gifte sig 1751 23/3 i Genarp med Ingar Nilsdotter från Ekesvång, samt andra gången 1760 2/7 i Genarp med Elna Nilsdotter från Agarnehuset. Jag hittar dock ingen son Måns till Lars Jespersson, som ska ha varit född på 1750-talet i Genarp, så han verkar i så fall saknas i födelseboken. Det föds för övrigt en Lars Jespersson 1719 30/10 i Söndre Alsuängshuset Genarp, som son till Jesper Willatsson - faddrar vid hans dop är Willats Jesperssons hustru, son och dotter i Lönnskullen (antagligen farfaderns familj).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-05-01, 22:12
Svar #2

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack snälla Markus för omfattande informerande svar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna