ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lund 1301.180.65500  (läst 821 gånger)

2004-09-05, 20:55
läst 821 gånger

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Hej  
 
Kan någon tyda hela texten om varför han blev dömd och skild från sin hustru 1846.

2004-09-05, 21:10
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
1846 dömd f(ör) enkelt horsbrott o undergått ensk(ild) skrift. ... skild fr hustrun.

2004-09-05, 22:07
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Usch då, Stellan, är du släkt med sådana?!  
 
Hälsningar från Mora
Jorge

2004-09-06, 12:16
Svar #3

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Tack Bengt-Göran
 
Nu ser det enkelt ut när man vet svaret. Här ser man dock skillnad på läsvana och icke läsvana.
 
Jorge
 
Du vet ju hur jag var som yngre så du kanske inte är förvånad över mitt påbrå. För att förgylla det ytterligare så kan jag berätta att det handlar om en Nils Christophersson, född 18070613 i Lomma. När han dog vet jag ännu inte. Efter horsbrottet fortsatte han att flytta med sin frånskilda hustru, Kersti Månsdotter. De flyttade runt i Lund. Kvarter 166, 164, 55, 203. 1862 ca tappar jag bort dem. Letar dock vidare. Till saken hör dock att deras son, Anders Nilsson avlar 12 barn inom äktenskapet med sin Helena Christina Möller. Han nöjde sig uppenbarligen med inomäktenskapliga förbindelser (får jag hoppas). Nu kommer vi till ett av barnen (min mormors far), Jean Gustaf  Haagen (Nilsson). Enligt utsago från min morfar så var han den mest fruktansvärda människa som han någonsin träffat. Han var målare och levde tillsammans med sina frillor i sin atelj? på Sibyllagatan i Stockholm. Hans fru, Tyra Christina Viktoria Hesselbom, satt dock troget och väntade på honom i 25 år. När nämnde målare och horkarl fick grå starr med tillhörande blindhet, fick han mer än gärna flytta hem igen till Tyra.  
 
Då återstår frågan huruvida egenskapen hoppat vidare. Ett grundtips är att jag har 6 barn. Jorge, få se vad du drar för slutsater av det.
 
Det blev ett långt tack till Bengt-Göran men förhoppningsvis kanske någon uppskattar en glimt ur livet i flydda dagar.
 
Stellan

2004-09-07, 00:34
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Till er som inte som inte fattar ett jota av ovanstående, så vill jag meddela, att Stellan och jag gick i samma klass i grundskolan!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna