ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har någon tips på hur man hittar i Ronnebys husförhörslängder?  (läst 2337 gånger)

2005-07-13, 18:09
läst 2337 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
det är som att leta efter en nål i en höstack när man tittar i husförhörslängderna för Ronneby 1799-1804. Finns det någon form av ortsregister att tillgå, eller får man helt enkelt ta och lusläsa dem?
Mvh Sara

2005-07-13, 19:54
Svar #1

Utloggad Markus Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:18
    • Visa profil
Hej Sara!  
 
Ortsregister för samtliga Ronnebys husförhörslängder finns i den sockenkatalog för Ronneby församling som Svar har givit ut. Denna katalog kan beställas via Svars hemsida, men eftersom Ronneby är en relativt stor församling kostar den 100 kronor (kataloger för små församlingar är billigare). Ortregister till Ronneby sockens husförhörslängder finns också utlagda i en särskild databas på Svars hemsida, men för att man ska kunna använda sig av denna databas krävs abonnemang (se länk från Rötters förstasida!).  
Det kostar alltså en del pengar att få tillgång till ortsregistren, men om du forskar mycket i Ronneby ska du absolut införskaffa en sockenkatalog då denna underlättar forskandet mycket. Om du vill ha hjälp mer omedelbart, och desutom gratis, kan du skriva ett inlägg och uppge vilka orter du är intresserad av, så kan jag ge dig sidhänvisningar eftersom jag har en sockenkatalog för Ronneby hemma.
 
Vänliga hälsningar
Markus Lindström

2005-07-13, 19:55
Svar #2

Utloggad Markus Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:18
    • Visa profil
Hej Sara!  
 
Ortsregister för samtliga Ronnebys husförhörslängder finns i den Sockenkatalog för Ronneby församling som Svar har givit ut. Denna katalog kan beställas via Svars hemsida, men eftersom Ronneby är en relativt stor församling kostar den 100 kronor (små församlingar är billigare). Ortregister till Ronneby sockens husförhörslängder finns också utlagda i en särskild databas på Svars hemsida, men för att man ska kunna använda sig av denna databas krävs abonnemang (se länk från Rötters förstasida!).  
Det kostar alltså en del pengar att få tillgång till ortsregistren, men om du forskar mycket i Ronneby ska du absolut införskaffa en sockenkatalog då denna underlättar forskandet mycket. Om du vill ha hjälp mer omedelbart, och desutom gratis, kan du skriva ett inlägg och uppge vilka orter du är intresserad av, så kan jag ge dig sidhänvisningar eftersom jag har en sockenkatalog för Ronneby hemma.
 
Vänliga hälsningar
Markus Lindström

2005-07-13, 19:57
Svar #3

Utloggad Markus Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:18
    • Visa profil
Anbytarvärden!
 
Ta bort det andra av mina inlägg!

2005-07-14, 18:08
Svar #4

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej Markus,
jag har en person som är född i Smedstorp 1796 och en person född i Ronneby 1802. Jag kan inte se att det står någon speciell del av Ronneby när hon föds, så antagligen är hon född i själva staden. Kan du få fram vilka sidor dessa personer kan finnas på så är jag mycket tacksam.
Mvh Sara

2005-07-14, 20:47
Svar #5

Utloggad Markus Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:18
    • Visa profil
Hej Sara!
 
Om vi börjar med personen som skall vara född i Smedstorp så finns ingen by/gård med detta namn upptagen i sockenkatalogen. Jag har därför gått igenom födelseboken för år 1796, men jag kan inte finna något barn fött i Smedstorp. Vilket datum är barnet ifråga fött? Det är nämligen så att det föds ett flertal barn i Svenstorp år 1796, så jag ber dig kontrollera att du verkligen läst rätt. Svenstorp återfinns enligt sockenkatalogen på sid 148-153 i Ronneby A I:5.
 
När det gäller barnet fött år 1802 borde det rimligen vara fött i köpingen (Ronneby saknade stadsrättigheter vid denna tid), eftersom inget by- eller gårdsnamn finns uppgivet. Du är nog därför tvungen att gå igenom hela Ronneby A I:6, eftersom denna volym upptar personer bosatta i köpingen under den aktuella perioden.
 
OBS! Om du använder genline finns, av någon anledning, inga volymbeteckningar inlagda för Ronnebys husförhörslängder. Volym A I:5 (som omfattar landsbygden) är den hfl som uppges täcka perioden 1799-1804. Volym A I:6 (som omfattar köpingen) är den hfl som uppges täcka perioden 1799-1802 (att 1802 är angivet som slutår är dock aningen märkligt, i såväl sockenkatalogen som i Landsarkivet i Lunds arkivförteckning uppges 1804 som slutår även för volym A I:6).
 
Vänliga hälsningar
Markus Lindström

2005-07-15, 13:33
Svar #6

Christian Andersson

Hej Sara och Marcus.
 
Sockenkatalogerna för Blekinge finns även samlade på en CD som kan beställas från SVAR. Se vidare Blekingerötter: Forskartips: Sockenkataloger
 
De olika hemmanen`byarna i Ronneby finns förtecknade på Blekingerötter: Forskartips: Socken`Församling: Ronneby
 
Mvh Christian

2005-07-15, 18:04
Svar #7

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag förhastade mig lite när jag skrev inlägget. Det skall naturligtvis vara Svenstorp och inte Smedstorp.
Tack så mycket för hjälpen! Jag hoppas att jag hittar personerna jag söker nu.
Mvh Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna