ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Knutsdotter bosatt i Söndrum, född 1747 - men var?  (läst 660 gånger)

2000-08-22, 19:08
läst 660 gånger

Marie Hillén

Brita Knutsdotter ska vara född 3/4 1747 enl hfl i Söndrum. Brita, som är änka, gifter sig 28/6 1778 i Söndrum med änkemannen Göran Andersson född 4/8 1743. Båda lever till sin död, 1826 resp 1817, i Stugan, Bäckagård, Söndrum. Jag vet inte heller varifrån Göran kommer.
 
Anorna tillhör en danska som jag hjälper med hennes svenska rötter (helt ideellt). Har kört fast här och skulle uppskatta lite hjälp att komma vidare.
Vänliga hälsningar/Marie

2000-08-22, 23:25
Svar #1

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Hej Marie!
Enl vigsellängden för Söndrum heter brudgummen Johan och kommer från Halmstad sn och änkan Brita är hemmahörande i gården Möllby.  
 
Hälsn Mats

2000-08-23, 20:52
Svar #2

Marie Hillén

Hej Mats!
Tack för det! Jag var så koncentrerad på Brita att jag glömde uppgiften om Göran. Det står mycket riktigt i vigsellängden att han är af Regala Bränne..ist? i Halmstad (min tolkning). Hans namn skrivs där, i samband med ett par barns födelse, och vid sin död: Jöran. Förstår att han kom från Halmstad, men om han är född där återstår att se. Har inte följt upp det än.  
 
Brita kommer från Mälby alt stavning Mellby i Söndrum. Paret är bosatt där vid två barns födelse och återfinns sedan i Bäckagård resten av livet. Någon hfl finns inte vid tiden för vigseln.
 
Jag finner inga dopvittnen vid namn Knutsson/dotter och inga andra sådana i Söndrum som jag kan förknippa med Brita. Hon finns inte heller i Söndrums födelsebok. Jag är alltså rätt övertygad om att hon är inflyttad före vigseln. Har inte heller hittat någon tidigare vigsel i Söndrum. Hon var ju änka vid sitt giftermål med Göran. Men som sagt: Var är hon född? Det blir ett detektivarbete om ingen känner igen henne.
Vänliga hälsningar/Marie

2000-08-23, 21:56
Svar #3

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej Marie!
 
Det finns ingen Göran Andersson född i Halmstad 1743. Kollade just i C:2. Det finns ett Halmstad i Malmöhus län också. Kan kanske vara värt en koll!?
 
/Anneli

2000-08-24, 23:58
Svar #4

Marie Hillén

Hej Anneli!
Tack för att du tittade i Halmstads födelsebok. Det var jättebussigt gjort. Tack också för tipset om det andra Halmstad. Det är ju dåligt med husförhörslängder vi den här tiden, men kanske kan man hitta hans första vigsel och därigenom spåra honom.
Hälsn/Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna