ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilla-Isie-AI-8-1891-1901-Bild-245  (läst 538 gånger)

2012-09-16, 11:44
läst 538 gånger

Utloggad Bertil Robertsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 21:55
    • Visa profil
Hej
 
Kan någon urskilja den lilla texten på rad 2
B.. har Ola Nilsson fadern frå 267 .....
AID v111022.b245.s268 (AD Online Lilla-Isie-AI-8-1891-1901-Bild-245)
 

2012-09-16, 12:14
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Jag läser meningen något osäkert som: Bor hos Ola Nilsson fadren p. 267. sjöman Ola Svensson(?) Malena Eriks.
 
Den första delen av meningen ska tolkas som att inhyses änkan Karna Olsdotter (född 1853) bor hos sin far Ola Nilsson (född 1822) på föregående sida (sidan 267) i samma volym (om honom antecknas det också på den sidan att han är hos dottern Karna nästa sida samt Dottern Inh. Enka Karna med dotter p. 268. Då kan man ju fråga sig vem som egentligen bor hos vem, men jag tolkar det helt enkelt som att de alla bor tillsammans, och att prästen gjort denna anteckning för att slippa stryka någon av dem i husförhörslängden och flytta över dem till föregående eller nästa sida. Lite spännande med fyra generationer i samma hushåll förresten, Nils Olsson (född 1822), hans dotter Karna (född 1853), hennes dotter Oliva Carolina Persson (född 1877) och hennes son Karl Oscar Martin (född 1901).
 
Den andra delen av meningen blir jag dock inte klok på; tänkte först att den kanske antydde vem som var far till antingen Karnas oäkta dotter Oliva Carolina, eller dennas oäkta son, men det verkar inte handla om något sådant. Jag är inte heller säker på att jag läser helt rätt, kanske någon annan vet bättre?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna