ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilla Beddinge C:2 födelsenotis 1770  (läst 725 gånger)

2001-10-03, 18:58
läst 725 gånger

Kenneth Browall

Hej!

Jag har problem med att läsa en födelsenotis som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.

Jag TROR att det är en notis för Rasmus Andersson född 20/3 1770. Han verkar vara döpt den 25 mars. Han var själv rusthållningsman och jag tycker mig kunna uttyda av första ordet att även fadern verkar vara det. Däremot lyckas jag inte se vad varken far eller mor heter. Med min vilda fantasi tycker jag mig se Anders, men ... Dessutom står det kanske på sista raden ... föddes om natten mellan 20:e och 21:a  
Lite fantasi kan fylla ut mycket när man inte kan läsa ;-)

Tack på förhand
Kenneth

2001-10-03, 19:30
Svar #1

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Kenneth, jovisst är detta ett barn vid namn Rasmus Andersson.

Marti 25 rusthållarens Anders Rasmussons och hustruns Hanna Rasmusdotters son Rasmus. Nils Anderssons hustru Mätta Skall (Skabb?/Skatt?) bar barnet.
Faddrar: Nils Persson, Ola Christophersson, dr: Hans Christophersson, Hans Christenssons hustru Bireta i St B, Truls Larssons hustru Elna, Lars Swenssons dott: pigan Görill(?).
Barnet föddes om natten emellan d. 20 och 21.

2001-10-03, 19:49
Svar #2

Kenneth Browall

Det var snabbt svar!
Ett stort tack till Anders!  

Jag såg att du hade gjort liknande insatser tidigare och funderade på om jag skulle våga maila dig direkt men valde denna vägen. Det fungerade ju bra ;-)

Är det OK att använda denna del av anbytarforum för läshjälp eller är det främst avsett för principiella diskussioner?

Hälsningar från Kenneth

2001-10-04, 23:02
Svar #3

anders sjö

Hej, Kenneth. Jag har andrahandsuppgifter på din Rasmus, se nedan. Hoppas jag återgett dem rätt!  

f Anders Rasmusson. Rusthållare på Lilla Beddinge Nr 3. Född 1732-02-04. Död 1795-03-10.
m Hanna Rasmusdotter. Född omkring 1741. Död 1787-06-13.

ff Rasmus Andersson. Född omkring 1694. Död omkring 1776-07-03.
fm Kirstina Jönsdotter. Född omkring 1703. Död 1775-05-21.

ff f Anders Jönsson. Död 1702.
ff m Mätta Andersdotter.

ff mf Rasmus Andersson.
ff mm Elna Klemmedsdotter.

ff mm f Klemmed Hansson.

2001-10-06, 20:21
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3820
  • Senast inloggad: 2024-12-05, 00:18
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Fast det verkar stå Nils Anderssons hustru Mätta skall bära barnet.

Det står ju absolut inte bar, även om det skulle kunna vara en annan form med samma betydelse.

Samtidigt låter det ju lite ovanligt att notisen i så fall verkar skriven innan dopet skedde. Det hade varit bra att kunna jämföra med notiserna omkring för att se hur de är på den punkten.

I denna notis verkar f ö det normala vara just att bara nämna förnamnet på hustrurna. Liksom för pigan, vars namn snarare är Görel än Görill.
Ulf Berggren

2001-10-06, 22:08
Svar #5

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, Ulf har helt rätt att jag var för snabb att dra till med standardformuleringen bar barnet. Det gick av bara farten. Nu slapp vi också problemet med Mättas efternamn.  Håller nog även med om Görel. Det kan vara en smutsfläck som jag tolkade som pricken över i.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna