ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstads stadsförsamling CI:3  (läst 559 gånger)

2014-12-15, 23:38
läst 559 gånger

Utloggad Ingrid M. Wolke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 17:11
    • Visa profil
Kristianstads stadsförsamling CI:3 sid 67
Längst ner på vänster sida: ...d. 20 Augusti lod Tobias Petterson Christna en son wedh Nampn Petter, sedan fortsätter texten på höger sida och den ger mig problem. Om det endast är namnen på faddrar, betyder de kanske inte så mycket, men en gammal, ej kontrollerad uppgift säger, att denne Petter är/blir klockare Petrus Pravidz i Dalby och då kanske namnen blir mera intressanta.
Tacksam för hjälp
Ingrid M. Wolke

2014-12-16, 01:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Även jag har sett uppgiften att denna födelsenotis ska gälla klockaren Petrus Prawitz i Dalby, bland annat hittar man den i Carl Sjöströms Blekingska nationen i Lund (1901), sid. 65, där det även står att föräldrarna var skomakaren Tobias Pettersson Prawitz (död 1729) och Marina Persdotter. Den bleknade texten till höger gäller dock mycket riktigt endast faddrarna, om jag läser rätt:  Anna Kalldsmedts Bar Barnet Karna Petter Kochs Skomachers. M. F. H: Hans Danielsson Jens Tysk. Jon Smedh:.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna