ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstads förs. EI:1  (läst 909 gånger)

2014-10-01, 15:32
läst 909 gånger

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Från Begravnigsbok, Kristianstads stads förs. 1675-11-04  
Någon som kan hjälpa mig med korrekt tydning:


 
 
samma dag begravdes uti kyrkan (nedan?) för det nya Epitaphio Giertrud S:l Madts Lavesson(....................?)

2014-10-02, 09:59
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Jag läser notisen såhär:
Samme dag begraffwedis udj
Kirchken under for det nye Epi-
taphio Giertrud Sl: Matz
Laweß med fuldkommelig pro-
cess.
Jag funderade också på om det kanske står nedan och inte under epitafiet, men krumeluren ovanför första bokstaven avslöjar ju att det rör sig om ett u (för att skilja det från n). Däremot ser det ut som att r på slutet har ändrats till ett n, så kanske man tänkte ändra ordet, men glömde att ändra början?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-10-02, 10:47
Svar #2

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Tack Markus!
Kan jag nu bara lista ut epitafiets ursprungliga plats i kyrkan så vet jag ju var de båda vilar. Spännande!
 
Någon idé om vad fuldkommelig process kan betyda??
 
/Christian

2014-10-02, 13:20
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Ja, det borde gå att lokalisera graven på något sätt, utifrån epitafiets placering - jag håller tummarna! För Mariakyrkan i Helsingborg finns en intressant bok som beskriver alla gravstenar inne i kyrkan, och jag har även läst en bok som delvis beskriver epitafierna i samma kyrka. Kanske det finns något motsvarande för Trefaldighetskyrkan i Kristianstad, som kan underlätta ditt sökande?
 
När det gäller fuldkommelig process, så skulle jag gissa att det i sammanhanget handlar om själva begravningen, alltså att Gertruds begravning innehöll fullständiga ceremonier.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-10-02, 15:01
Svar #4

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Det finns ganska många gravstenar från 1600-1700talen. men tyvärr få kvar inne i kyrkan. De flesta placerade utomhus och numera är nästa alla förstörda och oläsliga pga av surt regn, avgaser o dyligt....
De är tack och lov väl dokumenterade sen tidigare. Tyvärr finns inte Madts o Giertruds gravsten bevarad.
Sen har jag för mig att epitafiet blivit flyttat från sin ursprungsplats. Får ta o plöja genom litteraturen, se vad jag kan hitta.
 
Tack för kommentaren!

2014-10-02, 18:13
Svar #5

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Mads Lavesens hustru Gertrud är mycket välkänd i Kristianstads historia och finns på bild (se inlagd pdf-fil) i kyrkan, just på det epitafium som omtalas. I jubileumsboken (400 år) skrev Thorsten Andersson artikeln Mads Lavesen, stadens rikaste man. Där finns ett porträtt i färg av Mads, som tillhörde Åhussläkten Lagoni. Gertrud Zachrizdatter kom från Åhussläkten Gram.  
Hälsar Mats
Zachr
 (146.7 k)

2014-10-02, 19:44
Svar #6

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Hej Mats
det är en trevlig artikel av Torsten Andersson. Läst den med stolthet. Jag har ganska mycket info runt familjen och hoppas snart det är tillräckligt för en liten släktbok!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna