ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Höja födelse 1791 GID 1475.26.47400  (läst 1003 gånger)

2005-02-28, 20:22
läst 1003 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Detta är vittnena vid Jöns Anderssons dop.
 

 
Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad som står mellan Gertrud Svensdotter och Anna Pålsdot. i huset på den sista raden.

2005-02-28, 20:54
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dina frågor börjar bli svåra!
 
Men jag har en gissning, och det är att det står i Mens.hem. H., en förkortning för i Mensalhemmanet Höja. Är dock inte 100% säker och vet inte om det finns ett sånt hemman i Höja.
 
Om mensalhemman, se Uggleupplagan och det finns nämnt på några ställen i Rötter också.
 
Sista pigfaddern heter Anna Pehrsdot.

2005-02-28, 21:33
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Oj då, om jag ställer svåra frågor så kanske jag har lärt mig något  
 
Jag håller fortfarande på och kollar släktutredningen som jag nämnde i ett annat inlägg och som visar sig innehålla en hel del fel.  
 
Tyvärr utpekade jag felaktigt prästen i Höja som den som gjort den något slarviga utredningen. Nu när jag har tillgång till den visar det sig att det är någon i Göteborg med följande namnteckning som gjort utredningen.
 
 
 
Bilagt till utredningen ett brev skrivet av prästen Johan Tykesson i Höja 1929. Det är skrivet till en hr. K Zackrison i Göteborg (Kanske han med namnteckningen ovan), där prästen Tykesson ifrågasätter en del uppgifter i utredningen.  
 
Mitt mål är att kontrollera alla uppgifter som jag kan och rätta utredningen och skicka den rättade till de personer som jag vet har den felaktiga. Få se om jag orkar...

2005-03-01, 13:34
Svar #3

Utloggad Marianne Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 20:51
    • Visa profil
Neta och Anders! Så här står det i den CD:n som Ängelholms Släktforskarförening har gett ut:
Född 1791-08-16, döpt 1791-08-17 Jöns: Far Anders Pålsson, Hemmansåbo, Höja. Vittne: Rusthållare Nils Pålsson i Södregården i Höja. Arrendatorn Rusthållaren Ola Hansson i Mardal, Åbo Anders Nilssons hustru Lusse Nilsdotter i Höja, pigorna Gertrud Svensdotter i Mardal mansal leun* Anna Pehrsdotter i huset. *otydligt.

2005-03-01, 18:17
Svar #4

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Marianne!
Det är tydligen fler än Anders och jag som har haft problem med att tyda de där orden  
Jag är dock tämnligen säker på att det INTE står Mardal efter Gertrud Svensdotter
 
I Släktutredningen jag nämnde ovan är dessa ord helt enkelt överhoppade (!)
 
CD:n du nämner, vilka socknar, vilka böcker och vilka tider omfattar den?
 
/Neta

2005-03-02, 10:29
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Neta och Marianne! Mardal står det inte, det är nog helt klart. När det är svårt att läsa kan det bästa vara att hoppa över, fast man bör förstås ange att något är överhoppat.
 
Så bra att prästens rykte är återupprättat!  Undrar om herr Zachrison var professionell släktforskare? Så vanligt var det väl inte 1929 att folk släktforskade, åtminstone inte bland oss vanligt folk. Det krävde så mycket mer arbete. Alla kyrkböcker fanns i församlingarna, så man måste antingen åka dit eller korrespondera med prästen. En fördel var säkert om denne var intresserad!
 
Vet du hur utredningen kom till, Neta? Någon släkting som beställde den? Den är ju på sätt och vis också ett dokument i släktforskningens historia.

2005-03-03, 18:44
Svar #6

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Anders! Såvitt jag vet så lät min farfars far beställa släktutredningen. Farfars far hette Albert Hedberg och var född Jönsson på Bonnarp nr. 1 i Höja 1875 som yngst bland Jöns Perssons 14 barn.  
 
Igår tog jag kontakt med en kusin som har hållit på  med släktforskning mycket längre än jag har gjort och hon trodde att Hr. Zachrison inte forskade själv utan korresponderade med prästerna i bl.a. Höja.  
 
I slutet av sitt brev till Hr. Zachrison skriver kyrkoherden i Höja, Johan Tykesson: För mitt hittillsvarande arbete med denna släktutredning kan 35 kronor sändas. Det kanske inte är Zachrison som gjort fel trots allt?
 
Jag kommer säkert att återkomma med lässvårigheter i mitt fortsatta arbete med utredningen.

2005-03-04, 13:30
Svar #7

Utloggad Marianne Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 20:51
    • Visa profil
Neta!
CD:n är utgiven av Ängelholms Släkt-och Folklivsforskarförening och omfattar del av Ängelholms 13 Församlingar. För närmare information vad CD:n omfattar kan du kan kontakta Torbjörn Stjerndahl på tel 0431/20040 eller e-post: torbjorn.stjerndahl@telia.com.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna