ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Höja dödbok 1772 GID 1475.25.33900  (läst 765 gånger)

2005-02-25, 12:02
läst 765 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Ursäkta om jag blir tjatig...
 
Här är Pål Perssons i Åvarp dödsnotis.
 

 
För det första antar jag att prästen har förväxlat döds- och begravningsdagarna, vad tror ni?
 
Sedan undrar jag lite över dödsorsaken. Min tolkning:
Sjukdom Hufwudvärk bröstsjukan, Ålder 66 år
 
Jag känner mig dock ganska osäker så jag tar tacksamt emot rättelser och/eller bekräftelser.
 
Inom parentes kan jag nämna att prästen som gjorde släktutredningen som jag nämnt tidigare här på anbytarforum dels fått dödsdagen till den 20 mars,  dels dödsorsakerna till Ålderdomsbräcklighet, huvudvärk och höstsjuka. - Tror han var lite slarvig den gode prästen.

2005-02-25, 12:55
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Höstsjuka i mars?  Ja, visst har du tolkat dödsorsaken rätt. Säkert är datumen omkastade (annars hade väl dödsorsaken varit kvävning..) och månaden är maj och inte mars.

2005-02-25, 14:48
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tack Anders. Jag är nu så gott som säker på att jag har hittat rätt Pål Persson och nu återstår bara att följa hans anor i Strövelstorp.
/Neta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna