ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hög CI:2 (1734-1831) GID: 1266.19.102900  (läst 467 gånger)

2007-02-09, 21:42
läst 467 gånger

Gustav Johansson (Zorro)

Hej.
 
Är det någon som kan hjälpa mig att tyda vad det står skrivit om Anders Törjas son Jöns som drunknade, 13 år gammal.
Det gäller Nr 8 1756 drunknad.
 
Hälsningar Gustav.

2007-02-09, 23:15
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. den 8 Julii hende det sig beklageligen, at Anders Törjes son, som war 13 åhr gammal, Jöns, skulle simma med sin (andre) Bror utj åen på hafwreKiärfwar, han druncknade då han skulle hielpa den andre som war förut gången och begynte ropa om hielp. Och fast än folck stodo wijd åen och sågo ther på, Kunde the dock icke hielpa honom. Han begrofs Dom. 5. p. Trinit. I vänster marginal: druncknad.
Dom. 5. p. Trinit. = Femte söndagen efter trefaldighet. Man lär här på Rötter kunna ladda ner en historisk kalender där man kan utläsa vilket datum dessa kyrkliga högtider inföll på ett visst år.  
Hälsn. Peter.

2007-02-10, 10:27
Svar #2

Gustav Johansson (Zorro)

Hej Peter.
 
Tack för hjälpen och det snabba svaret.
Själv kunde jag inte tyda samtliga ord, så jag fick inte det rätta händelsen klart för mig, bl.a. gällde det hafwreKiärfwarna.
 
Jag använder programmet Min Släkt och där finns det en almanacka, en sådan som du nämner.
 
Vänlig hälsn.
Gustav.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna