ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Härslöv AI:1 (1787-1789) Bild 20 / sid 14  (läst 706 gånger)

2011-02-05, 15:01
läst 706 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
På bifogade bild kan jag knappas tyda någnting. Kan dock se att en dotter -Boel- är
född den 18 jan 1758 och att pappan är Sven Larson. jag söker en Boel Svensdr som enl
hsfh (AD Härslöv AI:1 bild 20/sid.14) skall vara född 1757. Detta är den enda Boel jag hittat.
 I samma hsfh finns Olof Tufvesson född i Rya lite varierande årtal. Har sökt i Rya föd. från 1755-70 UTAN att finna honom.
Tacksam för hjälp med detta
Stig

2011-02-05, 17:42
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Jag tyder texten såhär:
 
dito dato döptes i Herslöf Kyrckja Sven Larssons doter Boel
häraf Byen, som föddes d: 18 ejusdem. Susceptr. war
Måns Pehrssons hustru Kerstena Olas dotter från Wiarp,
Testes Nils Larsson från Wiarp, och Bengt Swenson här
af Byen.
 
Boel är alltså född 1758 18/1 i Härslövs by, som du skriver, och eftersom din Boel är boende där som piga när hon gifter sig 1782 26/12 i Härslöv med drängen Ola Tufwedsson från samma by, får man väl utgå ifrån att hennes föräldrar även bodde där vid tiden för vigseln.
 
Härslövs kyrkoböcker för samma tid finns sökbara i databasen på www.ddss.nu (åtminstone det mesta utom födelseboken 1766-97, tyvärr), och där finner man att moderns namn var Mätta Persdotter, och att hon och Sven Larsson fick flera barn 1753-65 i Härslövs by. Sven Larsson dör som inhyseman 1777 30/12, 62 år gammal av håll och styng, medan Mätta Persdotter dör 1794 14/10, 68 år gammal av ålderdomsbräcklighet, båda boende i Härslövs by samt begravda på Härslövs kyrkogård.
 
Deras bouppteckningar (om de är bevarade) bör finnas i Rönnebergs häradsrätts arkiv, och bekräftar eller dementerar släktskapet.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-02-05, 19:21
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Tack Markus
Du bekräftade min tro om Boel. Dock finns hon ju inte med i DDSS?
Där kan såklart oxå vara missar, eller?
Det syns ej heller som det skulle vara fler föräldrar med dessa
namn, så vi tror väl ändå att det är rätt.
Du hade inga synpunkter på Boels man, Olof Tuvesson från Rya.
Än en gång tack
Stig

2011-02-10, 12:18
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Jodå, jag hittar Boel Svensdotter i DDSS på det nämnda datumet i Härslöv, dotter av Sven Larsson Här af Byen. Det är dock lite synd att DDSS har ett uppehåll i registreringsarbetet över födda i Härslöv 1766-95, men jag antar att du kanske redan har sökt upp Boels barn med Ola Tufvesson? Vio dessa barns dop bör man få ledtrådar till Olas syskon, om han nu kom från Rya (jag antar att det rör sig om Rya by i Kvistofta socken - tyvärr verkar han inte vara född där, och ingen annan Tufvesson eller -dotter heller, under rätt tidsperiod).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna