ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helsingborgs Stadsförsamling, Vigsel 1688-1813 GID:1250.213.52200  (läst 706 gånger)

2007-01-31, 23:35
läst 706 gånger

Leif Fjorde

Tacksam för hjälp att tyda det som står under vigseln september den 30

2007-02-01, 11:10
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Kan inte heller läsa texten, men enligt avskriften på DDSS så gäller det vigseln mellan tafelltäckare Gotfried Naumburger och pigan Sissela Jönsdotter. Övrigt: tafelltäckaren utj högwälb. hr General Major Bildsteins hoff. Med ledning av detta kan det väl tänkas att det står:
 
D. 30 Copulerades tafelltäckaren utj högwälb.
hr General Major Bildsteins hoff Gotfried
Naumburger och pigan Sissela Jöns-
dotter...
(de sista orden kan jag inte tyda).

2007-02-02, 00:31
Svar #2

Leif Fjorde

Tack Carin! Det kan kanske hjälpa till för att gå vidare. Helt rätt tror jag inte det är, bla därför att min Gotfried var skräddare. Vad står DDSS (ursäkta en amatör)?
Leif (PS Underligt min kusin heter Karin Olofsson DS)

2007-02-02, 12:43
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
DDSS står för Demografisk Databas Södra Sverige, och du hittar den på http://www.ddss.nu. Har du anor i de församlingar som är klara, så hittar du mycket information där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna