ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helsingborgs stadsförsamling födelsebok 1746  (läst 574 gånger)

2004-10-23, 18:54
läst 574 gånger

Stefan Lejon

Någon som vill/kan läsa det här?
 

 
Tack på förhand!

2004-10-23, 19:24
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Stefan !
Så här läser jag födelsenotisen:
d.29 döptes Stadsbåtsmannens Hans Jonssons son /:Anders:/ af herr Böök. Jöran Jöranssons hustru bar honom och Jöns Rasmussons hust: stod hos, Måns Andersson och Johan Gunnarsson woro mansfaddrar. Mathis Larsson ungkarls= och Marna Jönsdotter pige=fadder.
Niklas Hertzman

2004-10-23, 21:46
Svar #2

Stefan Lejon

Tack, Niklas!
 
Jag har aldrig stött på begreppet stadsbåtsman
förut. Vad gjorde en sådan? Finns de registrerade
på något vis?

2004-10-23, 22:20
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !
 
Skall direkt säga att det här med båtsmän är en sak jag inte har sysslat med särskilt mycket. Men om jag har fattat det hela rätt, så fanns det i Skåne inte så många båtsmän (undantaget är nog Bjäre härad som hade båtsmän). Om man t.ex. jämför med Blekinge och Halland där det fanns många. I Skåne så satsade man tydligen på andra militärer, på 1700-talet främst indelta vid två kavalleriregementen och så en hel del i garnisonerna i städerna.
Men jag har fått den uppfattningen att man i de skånska städerna hade skyldighet att sätta upp båtsmän, man slapp ju att vara med som rusthållare som bönderna ute på landet.
Jag har sett förteckningar på båtsmän i Malmö och eftersom de sattes upp av stadens invånare så blev nog deras namn stadsbåtsmän.
Men om det finns rullor skall jag låta vara osagt, men jag skulle bli förvånad om de inte finns antecknade någonstans. De jag har sett i Malmö förekommer i magistraten och i rådhusrättens papper.
Kanske inte mycket till svar, men hoppas att du har fått lite svar i alla fall.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna