ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helsingborgs Stadsförsamling Födda C:2 1710-1751 bild 94 sid. 89  (läst 1798 gånger)

2011-01-21, 12:56
läst 1798 gånger

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Hej!
Jag har fastnat på Anna Elisabeth Lohman. Döpt 4 maj 1729.
Hittar födelsenotisen i Arkiv Digital: Helsingborgs Stadsförsamling Födda C:2 1710-1751 bild 94 sid. 89.
Mycket svårt att tyda. Jag kan inte tyda: Födelsedatum, barnets mor och faddrarna?
 
Vore tacksam för hjälp.
 
Med vänlig hälsning
MVH/Christian

2011-01-21, 19:37
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15284
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:36
    • Visa profil
Hej Christian.
 
d 4 (maj) döptes Hr Rådmannens och
Påstmästaren Lucas Lohmans
lilla dotter wijd nampn Anna  
Elisabeth af Hr Radier(?), Hr
Öfverstelieutnants fru Lannerstierna
bar henne och Inspecteur Appelberg
fru gick hoos. faddrarna woro:
Siötullaren Hr Finerus, Controlluren
Hr Neuman, Mons. Henrick Cöster,
Jungfru Tornman, Jungfru Orioth.
 
Moderns namn nämns inte men  
Helsingborgs stadsförsamling finns med  i DDSS (Demografisk Databas Södra Sverige)www.ddss.nu. Det är fritt att söka i databasen och där hittar du fler barn till Lucas Lohman.
 
MVH
Eva Dalin

2011-01-22, 10:23
Svar #2

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Fantastiskt Eva!
Stort tack.
Jag förstår inte hur Du kan tyda dessa skrifter.
Jag skall titta i DDSS får jag se vad jag kan hitta.
 
Ha en trevlig helg.
 
Hälsningar
Christian Rosander

2011-01-23, 03:08
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Släkten Lohman är en ganska välutredd och vida förgrenad släkt (om jag inte minns helt fel), bland annat gifte sig min egen farmors farmors mormors halvbror med Aurora Lohman (1850-1936) från Malmö, ättling i rakt nedstigande led från rådmannen och postmästaren Lucas här ovan. Lucas ska enligt uppgift vara född runt 1687 i Helsingborg och dog där 1731, och var son till apotekaren Andreas Lohman och Anna Persdotter. Han gifte sig 1719 8/9 i Helsingborg med madame Anna Johansdotter.
 
En lustig detalj som jag hittade idag, och som jag inte kände till sedan tidigare, var att det finns en bevarad likpredikan över Lucas från 1731, som bland annat finns i ett exemplar på Kungliga biblioteket i Stockholm. Dessa likpredikningar brukar i regel innehålla en väldig massa religiösa metaforer och hänvisningar till bibeln, men man kan även få uppgifter om den dödes levnad, föräldrar osv osv.:
 
The gudfruchtigas beskärm i nöden: i anledning af psalm. 7. v. 11. Uti en christelig lijk-predikan öfwer rådmannen och påstmästaren uti Hälsingborg ... nu hos Gud ewinnerligen salige, herr Lucas Lohman, då han, som med berömlig flit : eftersträfwade ett rättsinnigt wäsende i Christo, medan han lefde, och med fult alfwar beredde sig til en salig hädanfärd, när han skulle dö, hade uti en salig stund öfwerantwardat sin siäl Gudi den 3 maji åhr 1731, och den 9 der på : följande julii wart på kroppsens wägnar med anständig heder befordrad til sitt hwilorum uti Helsingborgz kyrckia. Enfaldigt förestält af Jöns Rönbeck. ... Lund, tryckt hos Ludwig Decreaux, kgl. carol acad. boktr.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-01-23, 12:04
Svar #4

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Tack för Ditt svar. Det var inte dåligt det Du beskriver.  
Jag har hamnat på Lucas genom min mors släkt och finner, som jag ser det, att Lucas Lohman är min morfars farmors morfars morfar.
Och nu fick jag en generation till.
Vad som förbryllar mig är att Lucas andra barn, Elsa Catharina har modern Elsa Orioth om jag inte tolkat texten fel.
 

 
Enligt AD: Helsingborgs Stadsförsamling Födda C:2 1710-1751 bild 64 sid 59.
 
Hälsningar
Christian

2011-01-23, 13:27
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Christian!
 
Det är bra att du har ögonen med dig; det stämmer, Lucas Lohman fick inga barn i sitt äktenskap med Anna Johansdotter, och gifte om sig ganska snabbt efter hennes död med Elsa Orioth.
 
Anna Johansdotter dog redan efter bara ett par års äktenskap, och bouppteckning efter henne upprättades 1721 11/7 (Helsingborgs rådhusrätts och magistrats arkiv, volym FIIa:7, s. 58-86). Det datumet inställde sig borgmästaren Henrik Sylvius, rådmännen Johan Cöster, Anton Berndt Rugerötz och Johan Dahlgren i rådmannen och postmästaren Lucas Lohmans hus för att efter hans avlidna hustru madame Anna Johansdotter förrätta inventarium och värdering. Närvarande var också förmyndaren rådmannen Petter Pihl, handelsmannen Simon Meysner, borgaren Hans Echström. En lustig detalj är att under boets guld- och silverföremål räknas det bl.a. upp ett smycke, troligen ett armband med ett miniatyrporträtt på Lucas,  Lohmans Portraite med en armlåås, värd 12 daler silvermynt. Huset verkar för övrigt ha varit väldigt stort, och i bouppteckningen räknas en väldig massa rum och tillbyggnader upp; stuga med kammare, kontor i stugan, kammare i köket, postkontor, kontorskammare i gården, kammare över kontoret i gården, kramkammare, bod, packhus, packhus vid källaren, vinkällare, brygghuskällare, källare vid boden, källare under stugan, loft över boden, loft över stugan, loft över postkontoret, drängkammare, brygghus, brännehus samt loge. Den fasta egendomen bestod av gården, som låg på Södergatan i Helsingborg. I bouppteckningen får man också veta att Lucas och Anna alltså inte hade några barn, men Anna var änka (madame) vid vigseln, och hade sedan tidigare barnen Johan Pinnet 6 år, Dorothea Maria Pinnet 8 år och Catharina Pinnet 4 år. Hela boets tillgångar värderades till den stora summan 9165 daler och 5 öre silvermynt. Att Lucas gifter om sig med en Elsa bekräftas även av att hans änka Elsa Lohman underskriver en handling 1731 19/10 om att den döde makens styvdotter Dorothea Maria Pinnet skulle få ut arv efter sin mor Anna Johansdotter (Helsingborgs rådhusrätts och magistrats arkiv, volym FIIa:7, s. 153-154).
 
Jo, när det gäller Elsa Orioth (det är alltså henne du härstammar ifrån), så hämtades hon norrifrån, närmaste bestämt från Halmstad, där hon och Lucas gifte sig 1722; d 9 Martj Copulerades Rådman ifrån Helsingborg Hr Lucas Lohman, Samt Jungfru Elsa Oriot (Halmstad C:1, s 275). Jag sökte på namnet Orioth, och hittade ett inlägg här under . Jag misstänkte att Elsa alltså var dotter till rådmannen Carl (Charles) Orioth (död 1706) och Elsa Catharina Twist (död 1734 i Halmstad) (Elsa döper ju en dotter till detta namn), omgift med borgmästaren i Halmstad, Johan Fredrik Hermanni. Det nämns inget om vart Carl ska ha avlidit, och tyvärr börjar Halmstads kyrkoböcker inte förrän 1711...
 
Lyckligtvis visade det sig att Carl Orioth inte var rådman i Halmstad, utan i Varberg, där kyrkböckerna börjar 1690! Och jodå, han och hustrun får mycket riktigt en dotter Elsa, som döps i Varberg 1699 15/1:  
 
d 15. Januarij döptes Hhr Råd:n Carles Oriottz
dotter Elsa. faddrar Hr Borgm. Petter Humell,
Hr Commisarien och Råd:n David Amian, Hr Inspec.
Hans Weinberg, Hr Contraleuren Magnus Elf-
green, Hr Benedet Gustafsson Fistulator,
hust. Angneta Möllers, hustru Angneta
Hummeles, Jungf. Elisabet Tvist.
[Varbergs stadsförsamling C:1, s 35]
 
Carl Orioth och Elsa Catharina Twist gifte sig för övrigt i Varberg 1695 11/7 (Varbergs stadsförsamling C:1, s 14), och Charles dog mycket riktigt 1706, begravd 1/4 samma år i Varberg.
 
På min farmors sida har en av mina anors syskon gift in sig i adliga ätten Rosentwist, och så fort jag såg Twist + Halmstad ringde en klocka. Jag letade upp adliga ätten Rosentwist bland adelns ättartavlor, och då började bitar falla på plats. Jag är nästan helt säker på att Elsa Maria Twist är syster till den Peter Twist som adlades Rosentwist; släkten Twist/Rosentwist härstammar från den engelske handelsmannen och rådsherren i L?beck, Johan Twist och hans hustru Erdmuth Schleij. Dessa båda fick en son Johan Twist (född 1638 i L?beck, handelsman och rådman i Halmstad, död före 1693), gift första gången med Elsa Johanna Hummel (1649-1683, dotter av handelsmannen Peter Hummel i Varberg), gift andra gången med Margareta Kniphoff (död 1718). Denne Johan hade i sitt första äktenskap sonen Peter Twist (1668-1710), bl.a. häradshövding i Villands, Gärds och Albo härader i Skåne samt adlad Rosentwist.
 
För detta påstående finns det flera skäl:
 
1. Notera att ätten Twists urmoder har det märkliga tyska namnet Erdmuth - rådmannen Charles Orioth och hans Elsa Catharina Twist döper faktiskt en dotter 1700 i Varberg till Erdmooth, om min gissning stämmer alltså döpt efter sin morfars mor!
2. Elsa Catharina passar utan problem in kronologiskt som dotter till Johan Twist och Elsa Johanna Hummel.
3. När Elsa Orioth döps 1699 i Varberg är ju borgmästaren Petter Hummel fadder vid dopet; han var dock inte bara Carl Orioths chef vid stadens magistrat, utan även Elsa Catharina Twists morbror samt gift med hennes styvmor Margareta Kniphoff.
 
Tyvärr finner jag inga fler ledtrådar till släkten Twist bland ätten Rosentwist, men det finns kanske någon som kan bekräfta mina gissningar? Nu blev det dessutom en väldig massa uppgifter som kanske skulle passa bättre någon annanstans än under Läshjälp, men kanske moderator vet bättre.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-01-23, 17:11
Svar #6

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Tack Markus!
Det var så mycket information, på en gång, att gå igenom, så nu har jag nog flera dagar att göra med materialet. Och jag inser raskt, att jag kommer nog inte längre än vad Du har gjort.
Min mor, Clara Gurli Vendela, var född, von der Lanken (1911), så jag hamnade hos Lucas via Wulff, Cronsioe och Anna Elisabeth Lohman. Om det kan vara till någon ledning?
Min sonson Oliver Rosander (5 år) blir då 11:te generationen efter  proband, Andreas Lohman.
Om Du är intresserad av denna gren har jag en tysk utredning, om von der Lancken, som leder till Kungen av R?gen på 1000-talet. 30 generationer, om man får tro att den utredningen stämmer.  
 
Hälsningar
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna