ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helsingborgs landsförsamling, GID 1249.63.51300  (läst 749 gånger)

2009-05-23, 19:24
läst 749 gånger

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Helsingborgs landsförsamling AI:7 1828-1833, sidan 62, GID 1249.63.51300
 
Näst längst ner på sidan står en anteckning som gäller enkefru direktörskan J. Stawford:
??? 28/8 1831 ??? Fru Stawford och
??? ??? P. Möller på Hwén.
 
Är det något som kan fylla i luckorna, och rätta eventuella läsfel?
Har tolkat det första ordet som Lyst, men jag hittar ingen lysnings-/vigselnotis för paret varken i Helsingborgs landsförsamling eller i S:t Ibbs församling.
 
Jag försöker få fram information om denna Fru Stawford, som hette Jane Meggeson och var gift med direktör Thomas Stawford vid Höganäs stenkolsverk. På sidan 128 i Väsby husförshörslängd AI:5 (GID 1408.52.42900) står nämligen att direktör Stawfords brorson Robert Stawford var gift med en kvinna vars namn ser ut att vara Janne. Hon föddes dock samma dag och samma år som Jane Meggeson (även om senare uppgifter anger hennes födelseår vara 1795; inte 1794). Robert Stawford avled 1822, och drygt ett år senare gifte sig Thomas Stawford med Jane Meggeson. Hon var jämngammal med Robert, och nära 30 år yngre än Thomas Stawford, varför jag tror att det kan vara samma kvinna.
 
Se även Inflyttningsattester 1831, Helsingborgs Landsförsamling, attest nr 240, GID 1249.87.28900. Jag kan inte tyda allt som står här, men såvitt jag kan se nämns en trolovning. Önskar alltså läshjälp även här, om möjligt.  
 
Ytterligare information finns på http://www.hembygdshistoria.se/gravar/stawford.htm.

2009-05-24, 11:50
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Carin, Lystes 21/8 1831 för fru Stawford och pastor N.P. Möller på Hwén. Noteringen om lysning finns även i flyttattesten. Dom vigs i Helsingborgs stad den 27 augusti 1833, gid 1250.214.66600.
Mvh Siv

2009-05-24, 12:38
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tack för hjälpen Siv.
 
Då var det inte konstigt att jag inte hittade vigselnotisen när jag letade i Helsingborgs landsförsamling.  
Tyckte nog också det stod pastor N.P. Möller, men fick inte riktigt ihop texten - i synnerhet som jag inte hittade vigseln någonstans.
 
Om han var pastor på Ven borde det väl inte vara så svårt att hitta dem där, för jag antar att de flyttade dit. Finns det fler församlingar än St. Ibb på Ven?

2009-05-24, 13:04
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Carin! Du hittar Nils Peter Müller (obs stavning) senare som kyrkoherde i Hörröd, död 1854. Jane Meggesen dör 1861 31/10 i Lunds stadsförsamling. Lunds herdaminne säger att hon enligt dödsannons i LW (Lunds Weckoblad?) är född 1795 16/6 i Durham av Mr Thomas Meggesen och Sally Junner. Det påstås att detta var Janes 2:a gifte (1:o med Thomas Stawford), så om din teori att hon dessutom varit gift med Robert Stawford är riktig så är det en nyhet. Forska vidare om det!
 
Nils Peter Müller är född 1792 18/11 i Malmö S:t Petri av stadsbetjänten och krögaren Hans Möller (sic!) och Maja Lisa Nilsdotter.

2009-05-24, 14:47
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tack Anders, det var intressant.
 
Vet inte riktigt hur jag ska få bekräftat att Jane Meggesen/-son är samma kvinna som den Janne/Jane som var gift med Robert Stawford. De enda indicierna för det är att de hade ungefär samma förnamn, och var födda samma dag - om det nu stämmer. Prästen i Väsby på den tiden var inte alltid så noga med uppgifterna. Har inte lyckats hitta Robert Stawfords hustru i någon av de senare husförhörslängderna för Väsby, vilket i och för sig kunde tyda på att hon var en och samma person som den Jane som gifte sig med Thomas S.
 
Enligt Thomas Stawfords dagbok så anlände hon till Höganäs från England den 7 maj 1816 och den 7 september 1816 så skriver han Återkom från en resa till Malmö, där jag har varit med Jane Stawford. Det tyder jag som att Roberts hustru hette Jane.
 
Har helt skamlöst stulit delar av din information här ovan, och lagt ut det på min hemsida (se länk ovan).
Hoppas det är OK att jag sorterar in dig bland olika personer när jag anger källorna.

2009-05-24, 18:50
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inga problem. Du kan själv checka uppgifterna i Lunds stifts herdaminne. Där nämns också bouppteckningen efter Jane (tillgångar och skulder, hon verkar ha varit rätt tät). Dödsannonsen i LW kan ju vara intressant att titta på också.

2009-05-24, 19:16
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Ska ta en sväng in om biblioteket och kolla herdaminnet, samt försöka få tid att leta upp dödsannonsen. Det lär väl innebära en tur till Universitetsbiblioteket i Lund gissar jag. Tidningar från 1861 är inte helt lätt att hitta precis, och tyvärr verkar det inte som om UB har LW för 1861 enligt Listan över dagstidningar som kan beställas fram: http://www.ub.lu.se/upload/ub/samlingar/dagstidningar_placeringUB.pdf. Fast tittar man på vilka dagstidningar som är mikrofilmade (http://www.kb.se/soka/samlingarna/tryck/dagstidningar-tidskrifter/mikrofilmade/), så verkar 1861 finnas med där.
 
Kanske fru Meggesen/Stawford/M?ller inte ville att det skulle vara känt att hon varit gift två gånger innan hon gifte sig med pastor M?ller. Hon kallas ju allmänt änkefru Direktörskan Stawford i de flesta källor, och det låter ju väldigt förnämt. Thomas Stawfords brorson var ju inte alls lika högt på den sociala skalan, även om han väl var ganska duktig han också. Eller också är det inte alls samma Jane, som var gift med både Robert och Thomas, men det skulle vara kul att få bekräftat om det verkligen är så.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna