ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammenhög CI:1 (1692-1740)  (läst 1396 gånger)

2011-03-25, 21:28
läst 1396 gånger

Utloggad Isa Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-10-30, 20:09
    • Visa profil
Hej
 
Försöker tyda alla titlar och namn på Michael/Michaelis Sode och Elsa Brocks barn födda i Hammenhög.
Speciellt behöver jag hjälp med vad Michael Sode har för titel. Och vad Inspektorn har för namn i vid Judiths födelse.
 
Bifogar bilder från Hammenhög, födda, 1692-1711.  
De första bilderna jag bifogar tillhör dottern Judith, född 19-05-1708. Tror det är sidan 51 (GID 1657.16.19300)
Jag tyder det : 19 Maj om Morgonen -- -- -- --- i Hammenhög Michael sode och hans hustru Elsa Brocks dotter föd och döpt  
-- -- -- dop 27 Maj och blef --- Judith. Hedevigh -- Jöns Thomas hustru i Halmstad hölt -- -- dopet. --- -- --- -- --: Eilert Barfooth -- --- i --- -- Barfooth, Rector Schola (?) -- -- Christophorus Brock. Inspektoren på --- --- Bang/Bung. --: Paulus --- (Fischerström?), --- Juditha Klerck -- -- Anna Sophia Brock i Halmstad -- Stina Dahlgren -- --


 


 
Behöver även hjälp med dottern Hedwig Sophia/Sofia, född 08-06-1712.Fortfarande från Hammenhög, födda, 1692-1711. Det här ska vara sidan 57 (GID 1657.16.19900)
Här tyder jag: 8 Juni blef -- --- Micaelis Sode och -- --- Elsa Brocks lilla dotter född -- -- dopet kallat Hedwig Sophia. Anna Sophia --- Engstedt i borrby -- -- --- -- -- Test:  --- Otto Bång (Bung?) i -- (Torrlösa?) Inspektorn Jöns Klerck -- Fischerström -- Britta Dahlgren.  


 
 
 
Även hjälp med tydning vad som händer när sonen Johannes dör 04-1711, tas tacksamt emot.  
Dödsbok Hammenhög 1692-1711, sida 10 (GID 1657.16.15100)
Jag tyder: 20 (?) April blef --- Micaelis Sode lilla son Johan(nes) död, och begrovs d 16 Eiustem. Ligger --- vid altarens --- --- -- -- af --- ---. -- ålder 1 års -- än 11 dagar.  


 
 
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få, tips eller bättre scannat material (om det finns någonstans)!  
Mvh/ Isa

2011-03-26, 19:55
Svar #1

Inloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:10
    • Visa profil
Hej Isa!
 
Familjen Sode har jag delvis halkat inom i min egen forskning, eftersom ovannämnde Michaels dotter Hedvig Sophia Sodes (1712-1773) dotterson Johan Christian Hintze (1769-1833) gifte sig med min farfars mormors morfars fars kusin. I Hammenhög var det dessutom vid denna tid min farmors mormors mormors farfars morfar, Ola Bockendahl som var församlingens klockare (från 1692 till omkring 1736) - det är nog även han som har fört kyrkoböckerna, jag känner igen hans sirliga handstil. Michael Sode var för övrigt kyrkoherde i pastoratet Hammenhög och Hannas, och han var av prästsläkt liksom hans hustru Elsa Brock. Det finns alltså en hel del att hämta om både familjen och deras förfäder i Gunnar Carlquists bokserie Lunds stifts herdaminne som finns på de flesta större bibliotek.
 
När det gäller de notiser du vill ha tydda visade det sig vara mycket lättare att läsa i AD Online, och där tyder jag dem såhär:
 
[Anno 1708 års döpa]
d 19 Maij om Morgonen K:an 3 blef
Kyrkioherdens i Hammenhögh H:r
Michaël Sodes och hans hustrus
Elsa Brocks dotter föd och döptes  
fierde Pingesdagh som war den 23 Maij
och blef Kaldet Judith.
Hedevigh H:r Jöns Thomaei hustru
i Halmstadh hölt det öf:r dopet.
Faddrarna war wällErewyrdige H:r P[...]
sten Mag: Eilert Barfooth i Gle-
mminge, Kyrckio-herden i Öfraby H:r
Henrick Barfooth. Rector Scholae
i Ydstadh H:r Christophorus Brock,
Inspectoren på Ingelstadh H:r [...]
Bung, Mons:r Paulus Fisckerström,
Jungfru Juditha Klerck i Ydstad, Jf:
Anna Sophia Brock i Halmstad, Jf:
Stina Dahlgren i Herrestad.
 
[födda 1712]
d 8 Junij blef H:r Kyrckioherdens
H:r Micaëlis Sode och des Kiereste
Elsa Brock lilla dotter född. och
wardt wid dopet kallat Hedwig
Sophia. Anna Sophia H:r Lars
Engstedt i Borby hölt henne öf:r dopet
som skiedde d 15 eiusdem. Testes:
Probsten H:r Otto Bungh i Torlöse,
H:r Lars Engstedt i Borby, Kyrckio-
Inspectoren Jöns Klerck, S:ur Paul
Fischerström och Jf: Britta Dahlgren.
 
[döda 1711]
d 10 April blef Kyrckioherden
H:r Micaëlis Sode lilla son Johan
död, och begrofz d 16 ejusdem. Ligger
begrafwen wid Altarens Skranck
och den Norra sijda af Kyrckians
grundwall. des åhlder 1 åhr ringare
än 11 dagar.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-26, 23:36
Svar #2

Utloggad Isa Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-10-30, 20:09
    • Visa profil
Tusen tack!
Kyrkoherde förvånar mig inte, jag har nämligen sett att Sodarna på Bornholm verkar vara en prästsläkt.  
Hade trott att det inte stod Bung utan Bang/Bång pga släktskapet till denna släkt, men men. Kanske är det bara en speciell stavning på namnet.
 
Mvh
Isa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna