ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rotebåtsmän i Halland  (läst 1009 gånger)

2000-10-19, 21:10
läst 1009 gånger

Peter Glasell

Hej.
Jag har i min släkt rotebåtsmännen 174 och 175 ifrån trakten av Träslövsläge och Galtabäck (söder om Varberg). Tillhörde dessa södra eller norra Båtsmanskompaniet i Halland ? Vet någon vart jag skall vända mig för att få veta mer om dessa, i synnerhet, och rotebåtsmän i allmänhet ? Tacksam för alla förslag...
MVH Peter

2000-10-19, 22:02
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Titta på http://www.halland.genealogi.se/
 
Där finns en hel del matnyttigt.
 
/Anneli

2014-07-20, 15:47
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej,  
Nu har jag letat mig blå efter rotebåtsmannen Johan Rodinsson Högman, Gunnarp socken, rotenr. 36. Södra Hallands kompani. Han sägs vara född 1787 enl. hfl., men jag har inte hittat var han är född och han sägs vara död 1834 enl. Gunnarps sockenbok. 1835 har också en ny rotebåtsman vid namn Nils Högman tillträtt. Jag har letat igenom mantalslängder, hfl, vigsel och födelseböcker för Gunnarps sn efter spår. Jag har letat i flottans arkiv och mönstringsrullor och i Karlskrona Amiralitetsförsamling, eftersom Johan Högman från 1829 tjänstgjorde på skonerten Gäddan i Karlskrona.  
Är det någon om känner till var Johan Rodinsson Högman är född, var han dör och var han är gift?  
 
Vänliga hälsningar
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna