ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästens symboler  (läst 536 gånger)

2012-08-23, 19:52
läst 536 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej!
 
Hoppas någon kan hjälpa mig att tyda de symboler och förkortningar som prästen i Våxtorp har ritat framför namnen på min anförvanter Nils Persson, född 1721(det finns två med samma namn)och hans hustru Else.
 
Våxtorp AI:1 (1760-1763) AID:v93896.b33.s34  
Här finns en ring med en prick i framför namnen. Vad betyder den? Här står också att de bor inhyses, men det är struket och ordet hus skrivit ovanför. Kan det vara så att Nils blivit torpare? Vad kan initialerna som ser ut som ett sammansatt N och P eller N och S betyda?
 
Hasslöv AI:1 (1766-1769) AID:v92572.b14
Nu har prästen ritat ett litet hus framför Nils och Elses namn. Detta hus förekommer i husförhörslängderna fram till år 1785. Jag har gissat att det står för någon form av ägande. Kan Nils ha blivit åbo eller hemmansägare, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Våxtorp AI:3 (1785-1790) AID:v93906.b15.s26
Nils dog 1783 och Elsa blev då av med taket på huset! (en liten fyrkant framför hennes namn). Kan det stå för att Nils bodde kvar som fördelsman innan han dog? Dottern Boel och hennes man Nils Pålsson bor också i Våxtorp nummer 6.
 
Är det någon som vet om dessa symboler är enhetliga i kyrkoböckerna eller är det just den prästen i Våxtorps egna symboler?
 
Tack på förhand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna