ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gödelöf, Jacob Wickmans fortsatta flytt.  (läst 475 gånger)

2009-03-08, 11:23
läst 475 gånger

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
I AD-Online Gödelöv AI:9 s.49 (Genline GID 1238.37.94100)finns anteckning för Jacob Wickman och hans hustru Kerstin Persdotter. Kan någon tyda texten under anmärkningar?? Jag försöker hitta vart Jacob och hustrun dör.
PS. Jag har hittat Jacobs födelseort och föräldrar. OBS. Jag har även hittat vart Kerstin Persdotter dör, Björnekulla 1854-03-29.DS
 
Mvh Siv
 
(Meddelandet ändrat av jenna den 08 mars, 2009)

2009-03-08, 13:36
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Siv!
 
Jacob Wickman är jag avlägset släkt med, jag har forskat en hel del på hans familj och förfäder, och om du är intresserad får du gärna höra av dig för fler uppgifter. Jacobs mor var otrogen mot fadern och fick ett oäkta barn i denna affär, så fadern begärde skilsmässa och gifte om sig med en adelsdam i Småland, samtidigt som sonen Jacob lämnades kvar i Skåne, troligen hos modern. Ditt nya spår hade jag dock inte sedan tidigare - inte heller jag vet när Jacob och hans hustru dör.  
 
Det står i nämnda husförhörslängd att skogvaktaren Jacob flyttar ensam från Stubbarps hus till Björnstorps gård 1844 (där jag dock inte kan hitta honom), medan hustrun flyttar till Hör 1844 13/11. Det enda jag kan tyda av anmärkningen om Jacob är ?? frejdebetyg ?? offentl. kyrkoskrift i Genarp 10/11 45. Och om hustrun står det att Mannen gifvit lof.
 
Kerstin flyttar mycket riktigt till Höör (Hör), och återfinns som utflyttad nr 21 år 1844 i Gödelöv, Skogvakt. Jacob Wickmans Hustru Kjersti Pehrs D (enligt mannens skrifteliga tillstånd). Gift. Av någon anledning har alltså paret skilts åt (inte i äktenskap dock), och hustrun har lämnat maken och flyttat ensam till Höör. Tyvärr är sidan i Höörs inflyttningslängd 1844 mycket suddig, men hon inflyttar i alla fall som nr 63 år 1844, till något jag tyder till Holma, om jag läst rätt. I Höör finns det ett Holma, men där kan jag inte återfinna henne.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna