ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laura Petris väg i Halmstad  (läst 704 gånger)

2002-06-14, 23:18
läst 704 gånger

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Såg på en karta över Halmstad en gata som heter Laura Petris väg i Halmstad. Är det någon som känner av vilken anledning en gata uppkallats efter henne?

2002-06-15, 09:06
Svar #1

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Monica, ange adress, så skall jag meddela dig vad jag vet om Laura Petri. Kan inte svara här på grund av det rådande debattklimatet.
 
MVH Bertil Magnusson

2002-06-16, 08:16
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Se Hjördis Levins artikel om Laura Petri i Svenskt biografiskt lexikon, bd 29, 195-197.

2002-06-17, 22:39
Svar #3

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Tack för svaren. Jag kontaktar Dig Bertil över mail och sen får jag läsa i Svenskt biografiskt
lexicon.  
Monica H

2002-06-27, 17:45
Svar #4

Björn Stockman

Hej Monica!
Här kommer lite uppgifter om Hildur Ingrid Laura Petri f 1879-07-07 i Halmstad dotter till Carl Magnus och Eleonore Petri
Hon tillhörde Frälsningsarm?n och utbildade sig till frälsningsofficer 1902. Hon arbetade inom det social och slutade som frälsningsofficer 1916.
Då hon kom för att utbilda sig inom Frälsningsarm?n arbetade hon som guvernant. Hon var tydligen mycket språkbegåvad, kunde latin, italienska, tyska, franska och engelska.
Hon har också skrivit en bok bl.a om Hanna C Ouchterlony som började Frälsningsarm?ns arbete i Sverige. Om jag minns rätt doktorerade hon också eller gjorde ett försök.
Laura hade också en syster: Alma Hedvig Eleonore f 1871-10-04 i Halmstad.
Hon var också officer i Frälsningsarm?n. Hon hade utbildat sig före Laura och var en mycket duktig ledare. 1897 gick hon på Frälsningsarm?ns krigskola i Stockholm. Blev också chef för det kvinnliga sociala arbetet i Sverige. Överstelöjtnant Alma Petri avled 27 januari 1927.
 
Med vänlig hälsning
Björn Stockman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna