ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunde 1700-talsborgare i Halmstad bo på annan plats?  (läst 1193 gånger)

2007-08-27, 13:05
läst 1193 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
helgen i Halmstad inspirerade verkligen, tack alla i HGF som arrangerade! Jag fick även med mig möjligheten till ännu en kartlagd ana. På biblioteket, i Gamla Halmstads Årsbok 1935, hittade jag en förteckning över skattekraften hos stadens borgare år 1704, och där fanns en Rasmus Frijs som sålde öhl och körde Eeker. I tid, plats och namn passar han in som sedan länge efterletad far till min fffmmmfm Anna Rasmusdotter Fris.  
Så kom jag hem, och började leta i mantalslängderna på CD. Ingen Rasmus vare sig 1704 eller åren runtomkring! Kan man ha varit borgare i Halmstad, men bott i annan socken?
Undrar
Britt Börjesson
- ovan vid stadsforskning

2007-08-28, 11:57
Svar #1

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jag är inte heller van vid stadsforskning, men ett uppslag som jag kom att tänka på när jag såg din efterlysning, var att kolla närmare på grannsocknen Söndrum. Där fanns en kyrkoherde, Petrus Rasmusson Friis[ius] som dog 1669 enligt herdaminnet (Prästvigd 1616. Kyrkoherde i Söndrum 1636, enligt samma källa). Han efterträddes av sin son Peder Pedersson Friis, så släkten bör ha levt vidare i trakten...

2007-08-28, 16:40
Svar #2

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Britt
 
Har bl.a stött på skeppare i Torekov som var borgare i Halmstad vid 1700-talets slut.
 
Förmodar att om man tillhandahöll tjänster väsentliga för staden Halmstad så var det inte ett villkor at vara bosatt där

2007-08-30, 10:26
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Tack för id?er, Mats och Sven-Göran. Jag får försöka leta i grannsocknar. Jag har också hittat en hel del träffar på Frijs ( i olika stavningar) i vigselregistret från 1700-talet i området. Socialt känns det dock långt från en prästsläkt till min anmoder Anna Rasmusdotter  som var gift med en skomakare. Eller det kanske var en annan sak i samhällsposition med en stadsskomakare, en mäster, än med sockenskomakare?  
Jag har hittat en annan Frijs, en Collega Jöran Frijs, i mantalslängderna tidigt 1700-tal. Namnet Jöran kommer sedan tillbaka bland Annas barn, det får mig att fundera på om han kanske var släkt, kanske farbror. Har jag rätt i att Collegan var en lärare, någon som vet?  
Hälsningar
Britt

2007-08-30, 19:06
Svar #4

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Britt
 
Ja Collega är en lärare. I detta sammanhang väl troligen vid Halmstads trivialskola om han bodde där eller i en grannsocken till Halmstad.
 
Denna person kan möjligen liksom prästerna, med familjerelationer, återfinnas bland studenter tillhörande Göteborgs nation vid Lunds Universitet och i det senare fallet (prästerna) också Göteborgs stifts herdaminnen. I båda fallen kan böckerna beställas via bibliotek

2007-08-30, 20:43
Svar #5

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Britt
 
Tittade på CD:n Hallands Bouppteckningsregister och fan följande Friis.
 

 
Om du är intresserad av mer uppgifter om en speciell BOU så får du beställa mikrokort från SVAR

2007-08-30, 21:08
Svar #6

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil

2007-08-31, 10:56
Svar #7

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Tack, Sven-Göran,
både studentmatrikel och bouppteckningar som du tipsar om verkar lovande. Ser t ex ett par gästgivare här ovan - vilket går mer i linje med Rasmus som sålde öhl än med präster och borgmästare, tänker jag.  
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna