ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färlöv katekismilängd 1696-1696, Araslöv  (läst 1174 gånger)

2010-02-25, 14:55
läst 1174 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej!
Jag har ytterligare frågor angående hfl för Araslöfs gård .Gid 1647.38.117500.
De två namnen längst upp skulle jag väldigt gärna vilja ha hjälp med att tyda ev står det Ulvsax men för övrigt får jag inte ihop det. Kan någon hjälpa?
Tack på förhand.
MVH Brittmarie K

2010-02-26, 12:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Brittmarie!
 
De två översta namnen under Araslöv är:
 
Skrifuare Nilß
Peter Wlsax
 
Man skulle ju rimligen kunna tolka Wlsax (Ulsax) som Ulvsax, om man applicerar danskt uttal på namnet blir ju bokstaven v i princip stumt.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-02-26, 13:56
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Markus och tusen tack för hjälpen!
Mvh Brittmarie

2010-05-10, 11:04
Svar #3

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej igen angående samma text om Araslöf!Gid 1647.38.117500
Efter Anna isebella till höger står en text som jag inte lagt någon vikt vid  tidigare och som jag inte heller kan tyda.
Kanjag få hjälp med det vore det tacknämligt!
MVH Brittmarie K

2010-05-10, 19:36
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Brittmarie!
 
Jag tolkar det som att det längst till höger efter Anna Isebella står Nogle spörsmåhl., alltså att hon kan några frågor kring den s. k. hustavlan. På de flesta andra i socknen med samma kunskaper har prästen formulerat det som Nogle spörss:, därför blev jag först osäker på som egentligen står efter Anna Isbella, men jag är i princip säker på att det står Nogle spörsmåhl.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-10, 22:04
Svar #5

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Återigen Tack Markus!
 
Vad var hustavlan egentligen?Det har helt ungått mig.Kämpe
 MVH Brittmarie

2010-05-10, 22:40
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen!
 
På Wikipedia kan man läsa att:
 
Hustavlan kallas ett kort avsnitt i Luthers lilla katekes som med bibelcitat som grund delar upp världen i olika delar och förklarar hur de ska styras. Den huvudsakliga uppdelningen är mellan de tre stånden, det andliga, det världsliga och hushållet, men sedan är även varje stånd uppdelat i överhet och undersåtar. [...] Hustavlans värld innebär en samhällssyn som beskriver varje persons plats i tillvaron där;
 
* varje person har en roll inom varje stånd,
* varje roll innefattar vissa ansvar
* och samma person kan tillhöra överheten i ett stånd och undersåtarna i ett annat.
 
På en annan hemsida (http://generaldepoten.bravepages.com/ftm/node45.html) hittar jag följande:
 
Lärostoffets omfattning är även preciserat i kyrkolagen. Den första elementära undervisningen skall bestå i att »enfaldeligen« läsa »sina kristendomsstycken«. De mera försigkomna skall kunna Luthers förklaringar till buden, tron, Fader vår, döpelsen och Herrens nattvard. De längst komna skulle »fatta och förstå spörsmål och hustavlan och därhos lära skriftens språk på vilka vår tro sig grundar«. Det inskärpes, att det inte får vara enbart fråga om utanläsning, utan åhörarna skall med »egna och enfaldiga ord« kunna säga, »huru de förstå« den rätta meningen.
 
Det verkar alltså stämma med tanke på att det inte är alltför många (vid sidan av Anna Isebella 1695) som kunde spörsmålen i den aktuella katekismilängden, eftersom det var de längst komna som kunde dessa. Nu blev jag dock osäker på om spörsmålen verkligen behandlade hustavlan, eller om spörsmålen var allmänna inom kristendomskunskap, eller kanske båda? Detta var spännande, katekesen, hustavlan etc. är ju sånt som uppenbarligen präglat våra förfäders liv i grunden, men som inte stöter på så ofta numera.  
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-11, 12:33
Svar #7

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Markus och tack för en utförlig och intressant förklaring.
Jag suger åt mig allt som möjligen kan ge en förklaring runt mitt mysterium,Engela och i viss mån Isebella.
MVH Brittmarie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna