ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosie Kyrkobok C:1 Anno 1730, pag. 156  (läst 730 gånger)

2011-07-24, 11:18
läst 730 gånger

Utloggad Göran Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 08:59
    • Visa profil
    • www.cghgroup.se
Jag skulle behöva en second opinion på min tolkning av texten i den latinska inledningen på datumet i begravningsnotisen enligt nedan:
 
Ao 1730    pag. 156
4te Dee Supplicationi(e)s begrofs änkan Helena Stephan Kleins  lades östan sidanom kyrkian
 
Notisen innan ovanstående post avser 22 juli 1730 och notisen därefter avser 23 augusti (Dca 13 Trinit). I en latinsk-svensk ordbok får jag ingen träff på ovanstående datumbeteckning. Har jag läst av korrekt samt vad innebär i sådana fall den latinska inledningen rent datummässigt ?
 
Vänliga hälsningar
 
Göran Håkansson
Med vänliga forskarhälsningar

Göran Håkansson

2011-07-24, 13:11
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Jag tolkar datumet som 4ta Die Supplicationis. Jag hittar inte heller datumbeteckningens svenska motsvarighet, men det latinska ordet supplicatio (-onis) ska ungefär betyda offentlig bön eller tacksägelse; en religiös festival eller fasta. Die betyder kort och gott dag, och 4ta är vilken ordning dagen har.
 
När jag så undersökte månaderna juli och augusti år 1730 i Svensk kalender 1200-2100 upptäckte jag att det tydligen fanns något som hette böndagen, och år 1730 inföll 3:e böndagen den 17 juli, och 4:e böndagen den 28 augusti. Även om den kronologiska ordningen inte stämmer helt måste jag säga att 4ta Die Supplicationis stämmer lite väl bra överens med 4:e böndagen, så jag skulle gissa att änkan Helena Stephan Kleins blev begravd den 28 augusti.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-07-24, 16:03
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag såg nu att samma fråga även postats på ett annat ställe på forumet, där Stefan Dake har kommit fram till samma  som jag. Tänk på att inte posta samma fråga på flera ställen, så undviks dubbelarbete för dem som svarar.  
 
I all välmening,  
med vänlig hälsning,
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna