ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fjälkinge CI:4 (1800-1836) sid 373  (läst 704 gånger)

2014-12-27, 18:59
läst 704 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle behöva hjälp med att tyda vigselnotisen för Hans Larsson som gifter sig med Else Maria Olander den 28/10 1826. Det jag mest är ute efter är om det står vilka som var Hans föräldrar och var han var född.
 
Fick hjälp att hitta vigselnotisen under en diskussion om Hans Larssons ursprung här:

2014-12-27, 20:01
Svar #1

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Kristina!
 
1826
wigda d. 28 Octob
S. dag (1 okt) lystes till egtenskap emellan Handelsbetjenten från Ulricehamn Hans Larsson ock Enkan Elsa Maria Pettersson född Olander No 43 Fjelkinge Enkan upp..todde et afled... des Mann Petterson hållet arfskifte, hwaraf befines at hennes Son Ulrick Robert tillfallit i arf femtjo Rd ... af förmyndaren Lars Ohlsson i Stafvers.... i wittnens Anders Lundbergs och J. Olanders i Fjelkinge närwaro mottagen och quitterade, Brudgummens aflemnade hinderlöshetsbetyg till egtenskapet från dess Själasörjare Herr Pastor Forsblad i Ulricehamn ock såsom löftesmänn at inga hinder af släcktskap eller hwad annat wara månde ligga i wägen för egtenskapes fullbordan underskrifwer anhwarande Sven Lundquist Nils NG2 Granqwist.
 
Tyvärr inget om var han är född eller något om hans föräldrar. Änkan Elsa Maria Olander finns i Fjälkinge AI:6, AD bild 108/s.105. Men det visste du kanske redan.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-12-27, 20:07
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Tack Anneli!  
 
Jo, jag har lagt en hel del tid på att försöka reda ut Elsa Maria Olander och hennes släkt. Nu tänkte jag försöka mig på hennes andre man Hans Larsson, men det är inte helt lätt att klura ut var han kommer ifrån  
Hoppades att det stod någonting i vigselnotisen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna