ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cykelfabriken Remont i Laholm  (läst 1105 gånger)

2000-04-18, 13:25
läst 1105 gånger

Ingrid Berg

Vi har i vår ägo en gammal cykel av märket Remont och på ursprungsbeteckningen anges även Hjalmar Andreasson och Laholm. Det vore intressant att få veta när denna cykelfabrik existerade, var den låg och vilka som arbetade där.
Gärna svar till
ruingrid@hotmail.com

2002-05-14, 19:21
Svar #1

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 09:37
    • Visa profil
När jag läste Laholms tidning mån 13 maj (sid 7)med rubriken Hans cykel är tillverkad i Laholm så tyckte jag det lät bekant. Det var din efterlysning som jag tydligen hade lagrad i den inre hårddisken. Ett litet citat ur LT: Märket visar att det rör sig om en Remont och man kan även tyda namnet Hjalmar Andersson. Enligt uppgift lär denna man inte enbart varit cykelhandlare utan också cykeltillverkare, vilket var vanligt förr. Han slutade sin verksamhet på 1940-talet.
 
Artikelförfattaren är lars-hugo.larsson@lahholms-tidning.se
Lars Hugo efterlyser också någon som vet mer om Remont och cykeltillverkning i Laholm.  
 
Hälsningar
Christer Jonsson
Laholm

2002-05-15, 16:04
Svar #2

Ingrid Berg

Jag blev så glad att någon äntligen hörde av sig om Remont och jag tackar för Din uppmärksamhet. Dessvärre grundar sig tidningsartikeln mest på våra egna uppgifter och vi vill veta mera.
Häsningar
Ingrid

2002-05-21, 14:47
Svar #3

Barbro Östholm (Barbro)

Hej Ingrid!
Cykelhistoriska föreningen kan kanske hjälpa Dig. Om Du hör av Dig till mig ska Du få adress.
Hälsning Barbro

2006-07-04, 15:32
Svar #4

Toni Engelbrecht

Damcykel.  30-tal? Byggd av Elis Pettersson
i Norrköping. Märke: Fart. Bred lädersadel,  
fotbroms, lyse o med registreringsskylt baktill.
Undrar under vilken tidsperiod Elis Pettersson var verksam och när  
registreringsskyltarna upphörde.  
Hade Elis Pettersson en egen tillverkningsverkstad?

2006-07-05, 08:33
Svar #5

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Toni
 
Om registreringsskyltarna.
Sök upp Norrköpings Tidningar på Google (räcker med att skriva nt).
Högst uppe till höger står det Sök, klicka.
Skriv in: nummerskyltar cyklar.
Här finns en artikel från 2005-12-31. Äntligen klarhet om cykelnumren.
 
Mvh Åke

2006-07-15, 12:40
Svar #6

Toni Engelbrecht

Hej Åke
 
Tack för din information. Undrar om det går få fram när den här damcykeln byggdes av Elis Pettersson i Norrköping. På navkåpan står det inristat 3.2 36 och torpedo, men kan ju också vara tillverkningsnummer..
Undrar samtidigt om någon skulle vara intresserad av den här damcykeln med originaldelar. Museum eller ..
mvh toni

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna